ESTHER ESCOLÁN

Activitats educatives a un clic

Activitum posa a l’abast dels docents un ampli catàleg de propostes perquè els infants aprenguin mentre es diverteixen

Activitats educatives a un clic Zoom

Crear un catàleg que agrupi les activitats educatives que les entitats del territori posen a l’abast d’escoles i instituts d’una manera ordenada per dur-les a terme fora o dins de l’aula. Aquest és l’objectiu d’Activitum, que en poc més de cinc mesos ja té 500 usuaris registrats i més de 900 propostes educatives de tot tipus i per a qualsevol edat, des d’educació infantil fins a cicles formatius. Al portal, els docents hi poden trobar des de propostes més habituals, com ara museus i obres teatrals, fins a altres de més singulars, com visites a universitats, centres de recerca, indústries i empreses, que obren les seves portes perquè els nois i noies coneguin la feina que duen a terme.

QUALITAT CONTRASTADA

Activitum l’han impulsat professionals de l’educació catalans. Ara que ja està en marxa l’equip el formen una física docent de secundària, una psicòloga docent universitària, un especialista en finances d’entitats sense ànim de lucre i un enginyer, a més de l’equip informàtic i els mentors d’Esade i Secot. Tots ells revisen una per una les entitats que es registren i les validen després de buscar referències o de contactar amb elles. “No podem revisar cada una de les activitats que publiquen, però sí que garantim que qui les publica és una entitat que pot contribuir a l’aprenentatge dels nostres alumnes”, diu Cristina Búcar, fundadora d’Activitum.

“Busquem especialment propostes que eduquin en valors els nostres alumnes, i en les últimes setmanes hem aconseguit que s’hi sumin, entre altres entitats i organismes, l’Obra Social de Sant Joan de Déu, l’Obra Social la Caixa, Solidaritat UB i la Fundació Vicenç Ferrer. També estem creant una pàgina amb propostes basades en el concepte aprenentatge-servei i que poden servir d’inspiració a altres entitats per crear-ne altres de similars”, explica Búcar.

Activitum promou, de retruc, les activitats que fan de l’escola un lloc on s’aposta per l’educació transversal i inclusiva. “La majoria ajuden a desenvolupar diferents competències bàsiques alhora”, subratlla Búcar. En aquest sentit, destaca una de les propostes, la que es du a terme a la Facultat de Física de la UB: una jornada de recerca conjunta amb estudiants de batxillerat d’altres països europeus, on es potencia “la competència social i ciutadana, la comunicativa i la de recerca”. Com preparen aquestes activitats els ciutadans del futur? De quines habilitats personals i professionals els doten? Búcar respon a aquests dos interrogants que probablement es planteja més d’un professor. Explica que, fonamentalment, les activitats recollides al portal promouen “la creació de coneixement a partir de l’experiència, el famós learning by doing, que, bàsicament, estableix les bases per a l’aprenentatge al llarg de la vida”. Uns fonaments que també ajudaran a potenciar “la seva creativitat i autonomia per trobar solucions als reptes”.

Al final, es tracta de cultivar ments objectives i crítiques, així com d’adquirir referents reals.