LAURA PINYOL

La bona alimentació s’aprèn

La dieta mediterrània té molt de dieta saludable. Que la canalla ho interioritzi és feina dels grans

Menjar productes de proximitat, ecològics, naturals, de temporada, seguir una dieta equilibrada, la piràmide d’alimentació, etcètera. El consum d’aliments està tan exposat als consells, a les recomanacions d’anuncis televisius i als estudis periòdics que apareixen als mitjans que, sovint, és fàcil perdre’s.

Què ha de ser una alimentació saludable? Partint de la base que la dieta mediterrània s’apropa molt a una dieta sana, entenem que l’alimentació saludable és equilibrada, variada, suficient, segura, adaptada a cada edat i en què l’aspecte social i la convergència de tots els sentits també hi participen. És a dir, és important que, a banda d’ingerir nutrients en la quantitat adequada i de bona qualitat per a l’organisme, els àpats es puguin fer en família, pausadament, i que els plats entrin pels ulls, per l’olor, i que facin salivar. Els hàbits, doncs, formen també part de la dieta saludable, i menjar ben asseguts, sense presses, mastegant bé els aliments, farà que la digestió sigui més fàcil.

L’Agència Europea de Seguretat Alimentària i l’Organització Mundial de la Salut recomanen fer cinc àpats diaris, amb especial preeminència de l’esmorzar, i ingerir entre un 45% i un 60% d’hidrats de carboni, entre un 20% i un 35% de greixos i un 10% o un 15% de proteïnes. Per aconseguir els objectius, cal guiar-se pels grups d’aliments que classifiquem entre bàsics o de consum diari, és a dir, fruita, verdura, cereals, fruits secs, oli d’oliva i, en menor mesura, els làctics, millor si són baixos en greix; i els de consum setmanal, formats per carn, peix, ous i llegums, que aporten proteïnes. Els recomanats com a esporàdics o de consum ocasional són, segons com, els més llaminers, si més no per als nens: embotits, dolços, llaminadures, xips, refrescos i brioixeria.

De temporada

De vegades sembla que el menjar sa sigui el que més costa, en general, a les criatures: fruita, verdura, peix. El pedagog Joan Antoja, juntament amb Anna M. Matas, acaben de publicar el volum Menja’ns a la primavera, de l’editorial Barcanova, el primer de quatre volums que tenen per objectiu “fomentar els aliments de temporada”. El llibre, adreçat al públic d’entre set i dotze anys, es presenta per estacions i en cada temporada proposa fitxes de productes amb consells sobre “com cultivar-los en un hort, com menjar-los, propietats que tenen, com cuinar-los” i, fins i tot, “frases fetes o refranys associats”.

Per a Joan Antoja és important que la mainada entengui que a l’estiu “quan fa calor, la fruita té més aigua, més minerals i més sucre que la fruita d’hivern perquè les necessitats del cos canvien”. Transmetre que “no es pot menjar la mateixa fruita a l’hivern que a l’estiu perquè tot té el seu cicle” és un dels objectius del llibre, que posa èmfasi en la temporalitat dels productes. “Si a l’estiu no et pots prendre un suc de taronja perquè no n’hi ha, pots menjar fruita d’estiu; no cal consumir taronges que vinguin de l’altra punta del món”.

A banda de menjar fruita i verdura, o que la canalla en descobreixi el gust i en gaudeixi, “és important implicar-los en l’elaboració i el disseny de la dieta”. I explica: “Fer la llista o comprar plegats, deixar-los triar algun producte que els agradi o, simplement, preparar un plat tota la família. Per exemple, fer-se cadascú una pizza trenca molts vicis i fa més fàcil que tastin el que se serveixi a taula”.

Taller d’estiu

Somiatruites és un restaurant que ocupa una antiga adoberia de pells del barri del Rec, a Igualada, recentment restaurada i adaptada per donar cabuda al projecte d’espai gastronòmic i cultural de Xavi Andrés, arquitecte, i David Andrés, cuiner i cap de cuina del restaurant Àbac de Barcelona. Aquest estiu oferiran una escola de cuina i creativitat per a nens i nenes nascuts entre el 2000 i el 2004. Xavi Andrés es justifica: “Per aconseguir ser uns somiatruites hem hagut de ser creatius imaginant un projecte, dissenyant un espai i confeccionant uns plats. Però també hem vist la importància de treballar plegats i en equip per aconseguir-ho”. Per això l’escola té l’objectiu de subratllar els valors de la creativitat, del treball en equip i del menjar saludable.

En els tallers, cada dia es dissenyarà el dinar del migdia i es prepararà conjuntament, després d’anar a cercar els productes que es pugui a l’hort de què es disposa. Un dels objectius és que adquireixin recursos per cuinar i menjar de manera sana i equilibrada: “Perquè s’aprèn a ser creatiu, s’aprèn a menjar bé i amb hàbits saludables i s’aprèn a treballar en equip”.