De la Societat Digital a les Aules

De la Societat Digital a les Aules
Jordi Jubany i Vila

L'informe PISA digital

L’OCDE ha fet públics els resultats de l’informe PISA referent a la lectura digital que fan els joves de 15 anys. L’estudi es fixa en l’avaluació crítica i en l’experiència de localitzar informació rellevant a la xarxa, que són competències clau en la societat actual. Els nous mitjans possibiliten llegir i escriure més, en quantitat i en qualitat, la qual cosa no vol dir que sigui més fàcil. Els resultats han estat pitjor que els que van obtenir en les proves de textos impresos. Els estudiants de l’Estat tenen més dificultats per llegir i entendre a internet que en paper. En comparació als altres països (liderats per Corea del Sud, Nova Zelanda, Austràlia i Japó) estan per sota la mitjana.

L’estudi arriba a diverses conclusions (que cal prendre en consideració, tot i que no siguin veritat absolutes) de les quals en destaco dues: 1- Els usuaris moderats d'internet aconsegueixen més bons resultats tant en capacitat lectora de textos en línia com en impresos (els extrems no són bones opcions); 2- Per ser un bon lector digital és més significatiu l’ús de l’ordinador que es fa a casa que no pas a l’escola (sovint la capacitat lectora també es relaciona amb el número de llibres que es tenen a casa i el fet que els pares llegeixin). Podem estar-hi més o menys d’acord, però tots plegats hem d’avançar per aprofitar les noves oportunitats educatives, laborals i socials; tant de Gutenberg com de Zuckerberg.