Blog d'Edu21

PISA: Oscil·lacions, sí; tendències clares, no

Caldrà analitzar amb temps i cura els resultats del PISA 2009 per a Catalunya. Tanmateix, el que ja podem dir és que no s'ha confirmat una tendència a la baixa que semblava que els resultats del 2006 podien suggerir. En la perspectiva que tenim ja d'aquestes proves sembla clar que la immensa majoria de països no experimenten grans canvis en una dècada, tant en el sentit de millores rellevants o de daltabaixos ostensibles. Els sistemes educatius es mostren força impermeables als grans canvis. I el nostre no és pas una excepció.

Els alumnes catalans de 15 anys han obtingut en comprensió lectora 498 punts quan a l'any 2000 (l'altra edició on el PISA principalment es concentrà també en la comprensió lectora) els alumnes espanyols obtingueres 493 (Catalunya no tenia llavors mostra pròpia ampliada). Per tant, en quasi 10 anys estem, si fa no fa, on estàvem. I també continuem sense disposar d'alumnes en les franges més altes de puntuació en les tres competències que analitza PISA. Això vol dir que el nostre sistema educatiu no és capaç de promocionar l'excel·lència. Tot un llast pel futur productiu i de capital humà del país. Aquí tenim feina a fer i molta. I on també tenim feina és en disminuir les diferències entre els alumnes en el si dels propis centres i entre els autòctons i els nouvinguts. En aquests aspectes ens hi juguem la futura cohesió social de la nostra ciutadania.

En ciències i en matemàtiques haurem d'esperar les properes edicions per a poder comparar amb més precisió els nostres propis resultats obtinguts en les edicions del 2003 i 2006 quan aquestes competències eren les predominants de la prova. Tot fa pensar però que en l'àmbit científic en general i, específicament, en el de les matemàtiques, la física i la tecnologia el nostre sistema educatiu no aconsegueix incentivar a suficients nois i, sobretot, noies per a què es dediquin a les carreres científico-tècniques. En una Tribuna que des d'Edu21 organitzem el proper dijous dia 16 en començarem a parlar a fons.

Aquesta edició del PISA ens deixa respirar amb una certa tranquil·litat per encarar les reformes dels aspectes clau per a la millora del sistema . I els nostres mestres i professors necessiten tranquil·litat i confiança. Tan de bo sapiguem, entre tots, aprofitar l'avinentesa.