XAVIER TEDÓ

Sentir-se com a casa

El Gremi de Restauració de Barcelona ha elaborat una guia amb recomanacions perquè els establiments mirin d’atreure i fidelitzar el públic familiar

Sentir-se com a casa / FOTO: MANOLO GARCÍA Zoom

Sentir-s’hi com a casa. Aquest és l’aspecte que més valoren les famílies a l’hora d’escollir un restaurant per anar-hi amb els fills. Així es desprèn de l’estudi que ha elaborat el Gremi de Restauració de Barcelona entrevistant més de cinc-cents pares i nens de tots els districtes de la capital catalana. Un estudi que ha servit per elaborar una guia de bones pràctiques perquè els restaurants tinguin en compte les necessitats de les famílies condicionant l’espai o ampliant l’oferta.

L’objectiu d’aquesta guia, en què han participat també nutricionistes, interioristes o animadors, és que els restauradors aconsegueixin fidelitzar el públic familiar. I és que el treball de camp constata que moltes famílies que van als restaurants de menjar ràpid ho fan per la convicció que en aquests establiments els nens no molesten, però afirmen que hi deixarien d’anar si trobessin un restaurant on se sentissin a gust. Una declaració d’intencions que es correspon amb les dades que situen Catalunya a la cua de la despesa en menjar ràpid arreu del món.

Roger Pallarols, director general del gremi, assenyala que “la guia és una eina per ajudar el sector a adaptar-se a públics diversos davant la gran competència existent”. “La voluntat d’adaptar-se a les famílies existeix, però aquest projecte aporta consells, tècniques per fer-ho realitat”, afegeix. Que el primer factor que citin les famílies en la tria d’un restaurant sigui la comoditat en termes d’amabilitat i flexibilitat denota que el servei juga un paper central: “Curiosament, el factor econòmic no determina la tria d’un restaurant en primera instància, s’agraeix més trobar-s’hi com a casa, no intuir que anar-hi amb nens suposa un problema. El que es demana és que l’establiment estigui preparat per atendre’ls”.

Pallarols no té cap dubte que actuar amb amabilitat, resolent amb mà esquerra els incidents que es puguin produir, és la millor inversió: “Algunes famílies han viscut segurament males experiències. La nostra gastronomia està ben valorada, però cal més sensibilitat familiar”. Els restauradors són els primers interessats perquè, de tot Europa, els catalans són els que més surten a menjar fora. Mentre que la mitjana europea del pressupost destinat al consum en bars i restaurants és del 7%, aquí puja fins al 14%. “A Catalunya la restauració ocupa un lloc preeminent perquè sortim molt més que les famílies europees”, anota el director general.

Poca inversió

Adaptar el negoci al públic familiar no requereix una gran inversió. A part d’actuar amb empatia, el fet de disposar de bolquers, de trones, d’un espai per donar el pit o d’un menú variat són les principals demandes de les famílies. “Els que tenen espai poden muntar una sala de jocs perquè la canalla jugui quan ha acabat de dinar, però els que són més petits poden optar per oferir material per pintar quan els nens han acabat de dinar, o per abans de començar”, explica el director general, que afegeix: “Amb adaptacions molt senzilles i que no suposen cap despesa pots aconseguir que el teu establiment sigui un lloc agradable per als pares”.

Una altra solució imaginativa que recull la guia és la redistribució de la sala: “Vam fer una prova pilot en un restaurant separant la sala entre parelles i famílies i jo, que era al primer grup, no vaig ser conscient que hi havia 23 nens entre els comensals”, revela el directiu del gremi. En qualsevol cas, tampoc es tracta de canviar la personalitat del local, sinó de fer compatible tot tipus de públic, de sumar i no restar. En aquest sentit, una altra de les recomanacions passa per apostar pel públic familiar els migdies de cap de setmana, reservant sempre un espai per a qui hi vagi sense criatures.

Canviar la carta també és un recurs òptim per aconseguir que els que tenen fills tornin a visitar un restaurant. Molts dels nens entrevistats no amaguen que estan cansats del clàssic menú infantil de macarrons i carn amb patates: “Als nens els agraden els macarrons però també altres plats, i alguns reclamen tastar-ne de diferents. Cal que hi hagi més varietat de menús o la possibilitat de demanar mitges racions per tastar receptes més elaborades”, anota Pallarols.

L’hamburgueseria Tommy Mel’s, del centre comercial La Maquinista, ofereix menú infantil amb preu adaptat. És un dels 54 restaurants que formen part de Family Fans, la marca que ha creat el gremi juntament amb l’Ajuntament i Coca-Cola per donar a conèixer els establiments on els infants gaudeixen d’alguns dels serveis que els pares reclamen. Un distintiu a l’entrada dels locals ho identifica. Santiago Rodríguez, el seu responsable, explica que “al cap de vuit o nou mesos d’obrir” van “adaptar l’oferta al públic familiar” i han “aconseguit que els dissabtes i els diumenges al migdia vinguin moltes famílies”. Més enllà del menú infantil, han dissenyat una carta que es converteix en un cotxe o una nina de cartró i de tant en tant donen obsequis com un estoig amb llapis per pintar. Per la seva banda, El Jardí de l’Àpat, situat prop del Park Güell, sempre ha estat enfocat a les famílies des que es va inaugurar, fa més de trenta anys. El gerent, Carles Gutiérrez, remarca: “Aquí els nens poden córrer perquè és una torre, i sempre hem ofert un menú infantil variat perquè puguin triar entre diferents opcions”. Aquests establiments treballen dia a dia per desmuntar el tòpic que diu que com a casa enlloc.