Menja't l'anunci, a glops i a cullerades

Veu l'anunci, s'aixeca del sofà i obre l'armari de les llaminadures de la cuina. No té gana, no és l'hora de berenar i, malgrat que sempre el titllen de mandrós, s'ha aixecat d'una revolada, com si fos un acte reflex. Per esmorzar sempre demana cereals Marca, per berenar li agrada el brioix Marca i quan juga a bàsquet mai falten les xocolatines Marca.

Pares i institucions hauríem d'aprendre dels publicistes de la indústria alimentària i intentar aplicar les seves estratègies per inculcar la importància d'invertir en salut seguint una alimentació equilibrada. Malgrat tots els efectes benefactors dels productes que recomanem, no aconseguim que se'ls mengin amb fruïció. En canvi, els missatges que llancen els anuncis de la indústria alimentària encerten diana en nens i joves. No els parlen de beneficis nutricionals, ni amenacen amb futurs cataclismes en forma d'osteoporosi, càncer de còlon o anèmia crònica, sinó que suggereixen estils de vida lliures, comoditat, gust, diversió i sentit de pertinença al grup. Si tries el brioix de xocolata d'aquesta marca seràs com tots els nens guais del teu grup, que voldran que el comparteixis amb ells, podràs menjar-te'l mentre jugues a bàsquet i t'entretindràs amb els cromos i la joguina que regala. I com que, segons l'anunciant, porta una quantitat afegida de vitamina Z, H i X, els pares poden estar tranquils.

La publicitat és extremadament influent en les decisions i els comportaments alimentaris. Diversos estudis demostren que un infant de dos anys ja reconeix una marca i la tria en contra d'un altre producte igual de marca desconeguda. No podem tapar ulls i orelles, ni anar en contra del màrqueting, però hem de transmetre esperit crític en l'infant i el jove. No hi ha aliments bons ni dolents, hi ha estratègies publicitàries que deslegitimen, això sí. Amb els infants, analitzarem els anuncis d'aliments i ens farem les següents preguntes: és cert tot el que anuncien? Hi ha missatges tergiversadors? Què ens transmet l'anunci? Quins valors vol destacar l'anunciant i per què? I, en últim terme, en quina part de la piràmide de l'alimentació situarem el producte anunciat? Observarem que, en la majoria dels casos, el producte no baixa del segon nivell superior de la piràmide.