ALEXANDRE JUAN KLAUSMANN

L’Escola ja ha acabat... I ara què?

El joc és una de les eines més engrescadores i potents que podem trobar per a l’aprenentatge dels infants

L’Escola ja ha acabat... i ara què? / DAVID BORRAT Zoom

Ens trobam ja al juliol. L’estiu ha arribat de ple, les platges són plenes de gom a gom, el curs escolar fa no res que ha acabat i ja tenim, cada matí i horabaixa, els fills a casa de nou. Doncs sí, ja són aquí i sembla que hi quedaran uns mesos per poder gaudir d’unes més que merescudes vacances. De fet, i es diu aviat, els nostres fills s’acaben de polir 3 trimestres, 37 setmanes lectives exactament, de feina diària i constant per poder fer front als reptes que els prepara el futur.

Com a pares i mares que som, si feim memòria, crec que tots seríem capaços de recordar amb quina il·lusió esperàvem aquestes vacances d’estiu o almenys evocar quins eren aquells projectes o idees que se’ns acudien o que havíem estructurat mentalment per poder fer al llarg de l’estiu. Recordem-ho... Aquesta, però, era la nostra programació, la dels nostres pares solia contenir uns altres propòsits clau que obviàvem o ens resistíem a afegir al nostre llistat mental.

Ara, com a pare, puc entendre millor l’altra part de la vessant i qui més qui manco pot fer-se una petita idea d’en què consistien ‘els altres propòsits clau’ o, si més no, podríem fàcilment donar-los una forma material i no crec que aquesta diferís gaire entre nosaltres. Com que l’objectiu d’uns pares és el millor per a uns fills, acadèmicament parlant, el més important seria no perdre tots aquells continguts que un ha après i ha emmagatzemat al llarg de 37 setmanes, sota un dur esforç físic i mental, i com se sol dir ‘que valgui la pena’. Consegüentment, el modus operandi en aquell temps, i malauradament també avui en dia, era cercar optatives per poder reforçar tots aquells aspectes acadèmics que un havia après al llarg del curs escolar. Per tant, la solució era cercar una via ràpida i accessible a tots aquells continguts que ja havien estat treballats a l’escola i poder així extrapolar-los a casa.

INNOVACIÓ

La idea en si mateixa no és dolenta i és en part efectiva. És veritat que el fet de repassar continguts ja fets ens ajudarà a la retenció en memòria, però no és el millor camí per a l’aprenentatge. Aleshores, tot i que som conscient de la manca de temps que tenim les famílies, aquest estiu podríem fer un petit esforç i anar una mica més enllà intentant dur a terme altres estratègies i formats d’aprenentatge que seran més enriquidors i engrescadors per als nostres infants. Engrescar serà, doncs, un punt clau en l’aprenentatge i perquè aquest sigui efectiu caldrà fer-ho des d’allò que realment els apassiona. Hem de tenir en compte que, si no hi ha passió en el que es fa, no hi haurà emoció i consegüentment la màgia de l’aprenentatge desapareixerà.

Com que el joc és una de les eines més engrescadores i potents que podrem trobar per a l’aprenentatge, seguidament s’esmenten un seguit d’idees d’activitats que podríem intentar fer a l’estiu per aprendre lúdicament:

- En primer lloc, cal planificar i consensuar un horari. Saber el que es farà ens ajudarà molt.

- Treure aquells jocs de taula que solem tenir sempre retirats perquè no trobam mai el moment apropiat per emprar-los en família, com els escacs, Memory, bingo, Lince, Boggle (semblant a l’Scrabble), Story Cubes, enfonsar la flota, Monopoly... Tots aquests i molts d’altres ens permetran aprendre jugant i també afegir un punt engrescador clau, poder dedicar uns minuts als fills jugant amb ells.

- Llegir conjuntament qualsevol tipus de format escrit (contes, diaris, cartells, cartes, instàncies...). És recomanable fer-ho des de l’estratègia de la lectura repetida amb model. És a dir, primer llegim nosaltres petits fragments i després ells.

- Potenciar totes aquelles activitats que al llarg del curs no s’han pogut dur a terme per manca de temps o espai i gaudir-ne a l’aire lliure, com pintar, fer construccions, fer castells d’arena, fer mòbils amb elements de la natura, traçar sobre qualsevol tipus de format (sorra, fang, paper...), fer receptes, cuinar, fer la llista de la compra, anar a comprar i calcular el que hem pagat i el que ens han tornat...

- Experimentar amb diferents materials i objectes i lligar-ho a qualsevol de les competències curriculars com les matemàtiques, medi, llengua, etc.

- Donar lloc a la creativitat sense unes normes establertes, sols deixar anar la imaginació, oferir tot tipus de materials i posar-se a crear.

- Escoltar música i fer acompanyaments amb el cos.

- Practicar qualsevol tipus d’esport a l’aire lliure.

- Parlar en família aprofitant tots aquells moments que estam junts com a l’hora de dinar. Això sí, hem de poder parlar sense distractors, com per exemple la televisió, que pugin interferir en la dinàmica per a una correcta comunicació familiar. De fet, el que podran aprendre els nostres fills durant 15 minuts parlant amb nosaltres tranquil·lament no ho aprendran passant-se unes hores estudiant a l’escriptori.

- Si tenim pensat inscriure’ls a activitats extraescolars, seria adient no fer-ho a la mateixa escola on van tot el curs escolar. Podríem cercar alternatives fora del centre de referència i així afavoriríem l’ampliació de les seves relacions socials.

Aquests són només uns exemples d’entre les infinites idees que hi ha a l’abast. Per tant, ho deix en les vostres mans. Que passeu un bon estiu!