TRINITAT GILBERT

Formar part d’una coral: un cant als valors

Cantar en una coral és formar-se en valors i descobrir la música en tota la seva profunditat

Formar part d’una coral: un cant als valors / FOTO: MANOLO GARCÍA Zoom

Els joves han desenvolupat una capacitat crítica molt alta, perquè estan acostumats a asseure’s a la cadira i escoltar i després opinar del que han escoltat o vist. Però a l’hora de fer una activitat creativa no se’n surten. Ho afirma, segur, Edmon Elgstrom, el professor de l’assignatura Veu i Cançó: Formació i Didàctica, del grau d’educació primària a la Universitat de Barcelona.

El professor, autor també del llibre Guía práctica para la dirección de grupos vocales e instrumentales (Graó) i impulsor de la Trobada de Corals d’Instituts, opina que el fet que els joves cantin en una coral té milers de beneficis, començant des del primer que ha esmentat: potenciar la part creativa personal, i alhora respectar els que han pujat a un escenari.

Altres beneficis que enumera són que “aprendran a treballar en equip, cosa necessària en una edat en què són individualistes i tendeixen a tancar-se en ells mateixos”; reforçaran els valors de la responsabilitat i el compromís, perquè una coral comporta acceptar horaris, ser puntual i tenir respecte pels companys; potenciaran la intel·ligència musical, una de les intel·ligències múltiples actualment reconegudes; els farà conèixer les capacitats pròpies, cosa que no farien mentre escolten passivament una cançó. A més, descobriran la seva pròpia veu, i aprendran a modular-la i treballar-la en tota la seva extensió, cosa que no es dóna amb la veu parlada; apreciaran la bellesa de la música, com a art, que va més enllà dels grups de música de moda o mediàtics; i, finalment, desenvoluparan l’oïda, el gust musical i el criteri musical.

Per la seva banda, Susanna Pérez, professora d’expressió corporal a la Universitat Blanquerna Ramon Llull, indica la importància del moviment conjunt, com el que els components d’una coral fan mentre canten. “El moviment en grup provoca empatia cinestèsica, que vol dir que, tot formant part del grup, et bellugues per posar-te en el lloc dels altres”. A més de l’empatia cinestèsica, molt útil per a una etapa vital molt marcada per l’egocentrisme, en una coral els moviments són fluids, i per tant desbloquejadors. Al mateix temps, els ajudarà a respirar correctament.

Cantar et fa feliç

Encara més: cantar i ballar, com totes les activitats artístiques, els farà sentir-se bé amb ells mateixos, gràcies a la satisfacció que provoca la coneguda hormona de la felicitat, la serotonina.

Al cant coral també el defineixen altres característiques. Com a activitat de grup, els joves aprenen a socialitzar-se amb totes les normes que els grups comporten: torn de paraula o respecte pels altres, per esmentar-ne dues de les més importants. També hi ha l’impuls al desenvolupament del pensament abstracte i lògic, perquè el llenguatge musical és abstracte, a més de l’autodisciplina que ells mateixos s’han d’imposar, perquè hauran de compaginar tasques habituals de l’edat (estudis a l’institut, a la universitat) amb els horaris d’assaig.

TV3 ha tingut a la graella un programa - Oh happy day - en què corals de tot Catalunya competien per aconseguir ser triades com la millor del programa. Un programa d’èxit que ha recollit una tradició catalana, la del cant coral, que compta amb corals infantils, juvenils i adultes repartides per tot el país. El Secretariat de Corals Infantils de Catalunya, per exemple, aglutina les corals de la primera infància, que s’organitzen per assajar els mateixos repertoris malgrat que els separin centenars de quilòmetres unes de les altres. Les trobades Juguem cantant, per exemple, les faran ajuntar totes, i en un dia únic d’assaig demostraran que totes saben unir-se per interpretar el repertori estudiat durant el curs.

Amarcord Cor Vocal va començar la seva gira, un cop acabat el programa Oh happy day (en què van quedar tercers), amb un concert al Teatre Coliseum de Barcelona, el febrer passat. Allà, els components confessaven què els havia aportat la coral, posant èmfasi especial en el treball d’equip. N’hi havia que explicaven també que el cant coral els havia fet descobrir una sortida professional malgrat que els estudis els havien encaminat cap a altres viaranys ben diferents. Moltes de les cançons que van cantar anaven introduïdes per un discurs, que en la majoria de casos era de superació personal. Sobre l’escenari van mostrar un per un tots aquests beneficis que explicàvem que generen cantar i ballar. Van viure un nou happy day.