Embotits 'tutti pleni'

M'assabento pels mitjans que les autoritats competents en la matèria han aconseguit reduir els greixos i la sal dels embotits i altres processats carnis, amb l'objectiu de combatre l'obesitat epidèmica del país.

Tot i que és una bona notícia, jo no hi combrego gaire. Amb aquesta mesura de maquillatge de la Srta. Pepis els nanos no aprenen a menjar, sinó que els adults els arreglem la vida, sense explicar-los la veritat de la història. És com si volguéssim amagar-los per sempre que els Reis són els mateixos que es queixen de la butxaca durant tot l'any.

No estic en contra que la indústria alimentària ajudi les famílies a atacar els maleïts quilos sobrers, ni que la cadena alimentària vetlli per la salut dels infants. Tampoc estic en contra de vigilar els processos dels productes elaborats a fàbrica. No estic en contra gairebé de res i sí que estic molt a favor d'educar en alimentació. Educar significa dues coses: fer saber el que és cert i ajudar a assolir l'autonomia.

El que és cert és que el component principal dels embotits són el greix i la sal. Els éssers autònoms són els que saben triar els aliments que més els convenen. Cal explicar on som i on hem d'anar. No és qüestió de fer embotits light , sinó d'ensenyar a menjar embotits amb moderació, i també xocolata o arròs, per exemple, perquè una afartada de paella tampoc no és gens recomanable.

No cal que tornem a transportar el menjar en mocadors de fer farcells, però ens faria bé recordar com menjaven els nostres avis. Quan el fuet era un producte preuat, es llescava tan fi que aromatitzava més que no alimentava, i es donava als nens com a llaminadura entre dos trossos ben grossos de pa, que era el que realment atipava. D'engreixar ni se'n parlava. Això passava quan no calien refrescos light , ni formatges desnatats, ni embotits baixos en greixos, perquè la vida era magra i la moderació presidia els àpats.

Per a cada dia, el fuet tallat ben prim. Si teniu la sort de tenir un fuet ben tendre, proposo un tàrtar . Simplement caldrà pelar-lo i tallar-lo ben fi. Barrejar-lo amb uns daus de tomàquet pelat i posar-lo en un motlle. Acompanyar-lo de barreja d'enciams amanida amb oli i un pessic de sal. De tant en tant, tot és saludable!