GEMMA CASTANYER

Educar en la sostenibilitat

El nou catàleg d’activitats i visites de l’AMB amplia l’oferta de propostes gratuïtes per a les escoles i el públic familiar

Descobrir com funciona una depuradora, aprendre què es fa amb els residus que llencem a les escombraries, jugar a ser consumidors responsables, fer un itinerari sostenible amb bicicleta pel Parc de la Fontsanta o adonar-se que el soroll també és un tipus de contaminació. Són només algunes de les més de seixanta propostes que formen part del nou Catàleg d’activitats i visites 2014-2015 del Programa Metropolità d’Educació per a la Sostenibilitat (PMES) impulsat per l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) i que ja està disponible a www.amb.cat/educaciosostenibilitat.

Després de més de 20 anys informant sobre les plantes de tractament de residus i les estacions depuradores d’aigües residuals, el PMES ha fet un salt qualitatiu ampliant l’oferta d’activitats a nous eixos de l’educació en la sostenibilitat com els relacionats amb l’energia i el canvi climàtic, la salut ambiental o la biodiversitat i el territori: “Sumem esforços per treballar específicament en la línia del canvi climàtic i la salut ambiental”, apunta Ana Romero, cap de secció de sostenibilitat i educació de l’AMB. “El territori metropolità ens ofereix laboratoris naturals, com la zona de Collserola o el delta del Llobregat, on podem observar in situ els efectes del canvi climàtic sobre la naturalesa. Estem valorant la possibilitat que els escolars es desplacin fins a aquests punts per realitzar l’activitat”, afegeix.

Canvi climàtic

Mentrestant, i en la línia de canvi climàtic que explica Romero, s’ofereixen dues activitats que van començar l’any passat i que han tingut molt bona acollida: “Enguany mantenim El canvi climàtic i el verd urbà al Parc de Can Rigal (l’Hospitalet de Llobregat), on es dóna a conèixer el fenomen d’illa de calor que es genera a les grans ciutats i el paper que tenen els parcs urbans a l’hora de mitigar-lo. I també tenim en marxa un taller sobre energies renovables en què els participants poden construir i fer funcionar maquetes que simulen les nombroses fonts d’energia renovable com l’aigua, el sol o el vent”, diu.

A tot això s’hi suma una proposta creativa en què els participants poden descobrir quin tipus de consumidors són tot jugant amb aigua, música i energia: “Una activitat que tenim en fase de proves i que a partir del gener ampliarem al públic familiar”.

Tot gratuït

Classificades segons aigua, energia i canvi climàtic, salut ambiental, territori, ecologia i biodiversitat o activitats de descoberta, les propostes del PMES es dirigeixen a un públic escolar (de P-3 fins a educació secundària postobligatòria), familiar i adult. Per sol·licitar-ne alguna només cal fer la petició via correu electrònic o bé trucant per reservar el dia i l’hora.

En cas de ser un taller a l’aula, els mateixos educadors ambientals contractats per l’AMB es desplacen fins al centre amb tot el material necessari per fer l’activitat. Si es tracta d’una visita monitoritzada l’escola només s’ha de fer càrrec del desplaçament: “Hem incrementat l’oferta de propostes que es poden fer a la mateixa aula”, diu Ana Romero.

Amb més de 27.000 participants el curs 2013-2014 i una valoració que supera el 9, el nombre d’inscrits al PMES no para de créixer: “Informem, experimentem i actuem perquè entre tots puguem construir una societat i un territori més sostenibles”, apunta Romero.

100 per al 2020

Conscients de la importància de la sostenibilitat i del compromís que cal tenir-hi, a principis del 2012 l’AMB va iniciar el Pla de Sostenibilitat de l’AMB (PSAMB). Un pla que preveu 100 accions que es duran a terme fins al 2020, entre les quals l’execució del PMES.