Compte amb els sucs

Tots els pares es fan un esquema mental de quins aliments són sans per als seus fills i quins no. Però diversos factors (com la influència de la publicitat...) porten a errors en aquests esquemes.

Molts pares d'avui creuen que els refrescos o els aperitius de bossa es poden menjar cada dia, o que com més lactis millor (sense distingir, a més, entre lactis amb sucre o sense sucre), o que les galetes (farina, sucre i greix) són el mateix que el pa (farina i prou). En aquest esquema mental, les verdures i les fruites tenen fama, vés a saber per què, de "més sanes" que els llegums i els macarrons. I, lamentablement, molta gent creu que els sucs de fruita són saníssims. Molts nens beuen sucs a qualsevol hora, en lloc d'aigua, i a l'estiu (quan tothom té menys gana i més set), molts pares descobreixen en el suc la manera que els nens continuïn menjant. "Ells gaudeixen i tu els alimentes", diuen.

Doncs no. Els sucs de fruita, fins i tot els fets a casa, no són un aliment especialment sa. En el nostre esquema mental, els sucs haurien d'estar molt lluny de la fruita i només una mica per sobre dels refrescos. Sí, d'acord, per a una festa, millor un suc, amb moderació, que una "taronjada" sintètica. Però, per a cada dia, hauríem d'acostumar-nos a beure aigua i només aigua. El suc no és exactament igual que la fruita. No estimula la masticació, li falta la fibra. I, sobretot, és massa fàcil de beure. En un got de suc hi ha tres taronges; un adult normalment no menja les taronges de tres en tres sinó d'una en una. És difícil que un nen de dos anys mengi més d'un terç de taronja, però n'hi ha que beuen cada dia l'equivalent a deu o dotze. Mitja taronja és "sana" per a aquest nen, porta fibra i vitamina C. Però tres, cinc, deu taronges en forma de suc no són sanes: comporten una gran quantitat de sucres (el sucre natural de la fruita, no diguem si a sobre n'hi han afegit), molt poques vitamines (a part de la C), molt poques proteïnes, gens de greixos, de calci, de ferro...

Més coses. Els nens petits, amb l'estómac petit, s'omplen de suc i mengen menys d'altres coses, poden anar curts de calories i de nutrients. Els nens grans poden menjar el normal i, a més, el suc, que aleshores contribueix a l'obesitat. Uns i altres poden patir diarrea crònica (per l'excés de certs sucres naturals) i càries... L'Acadèmia Americana de Pediatria recomana no donar mai suc abans dels sis mesos. Després, com a màxim, uns 150 ml al dia fins als sis anys o uns 300 ml entre 7 i 18 anys. Com a màxim! I si no prenen suc, sinó només fruita a trossos, molt millor. Ah! I mai en un biberó (augmenta el risc de càries).