09/01/2021

Res no és brossa, ningú és inútil

2 min

Abans de tornar al col·le (esperem), un bonic conte zen, mooolt adaptat:

El mestre va encarregar al deixeble que netegés el jardí. El deixeble va escombrar-ho tot amb voluntat i esforç i va deixar en un racó una pila de fulles, pedres i terra. Va preguntar al mestre on volia que llencés tota aquella brossa.

-On la veus, la brossa? Va, porta aquells sacs buits que vam guardar.

Quan el deixeble va tornar es va trobar el mestre rascletant la pila per separar-ne les fulles. Va somriure al deixeble i va començar a entaforar fulles seques dins els sacs. Entre tots dos van fer molta via i van omplir uns quants sacs.

-Ara porta aquests sacs a la cuina, que les fulles aniran bé per encendre el foc.

Quan el deixeble va tornar de la cuina, el mestre havia separat les pedres de la terra de la pila. Amb l’ajuda del deixeble les van anar col·locant al voltant dels rosers perquè l’aigua de la pluja es quedés ben a prop de les plantes i les fes créixer millor. Llavors, el mestre va agafar grapats de terra de la pila i va començar a entatxonar-los amb el peu en els forats del terra. El deixeble s’hi va posar també i entre tots dos van deixar un terra llis per passejar-hi ben a gust sense ensopegar. El mestre va preguntar al deixeble què havia après. I ell va respondre:

-Que la mirada generosa i l’esforç compartit ho transformen tot… fins i tot el que em semblaven deixalles!

-Ets un bon deixeble. Doncs au, anem a la cuina que ens farem una xocolata amb xurros! (Sí, em podeu dir que no és un berenar gaire zen… però, què carai, és la meva adaptació, i tanta feina mereix una bona recompensa!)

I conte zen contat, ja està explicat!

M’agrada molt aquest deixeble que sap aprendre i aquest mestre que sap ensenyar, que mira les fulles, les pedres i la terra i no menysprea res. M’agrada que treballin junts i que el resultat sigui bonic! No sempre tinc coses a dir, però això sí que us ho diré: mestres, tornem al col·le amb totes les ganes, aprofitem tots els recursos amb mirada afectuosa i positiva, acompanyem els alumnes, ajudem-los a treure-de-dins (que això és educar) les seves qualitats, perquè sabem del cert -i ens ho creiem- que res no és brossa i ningú és inútil.

stats