16/12/2017

No toqueu la ‘senyo’

Dies enrere, des de Rosa Sensat atorgàvem el guardó Marta Mata del 2017 al programa informatiu per a infants de TV3 InfoK. No ho fèiem perquè calgués defensar-ho en temps de turbulència informativa ni perquè estiguéssim d’acord amb tots els seus programes. Ho fèiem perquè calia tornar a valorar la imprescindible aventura d’ajudar els infants a descobrir el món tenint en compte que la seva perspectiva no és l’adulta i respectant la diversitat de mirades amb què ells i elles veuen, comprenen, interpreten. Aquests dies, però, enmig de l’obscenitat dels discursos i els biaixos informatius als quals estem tots sotmesos per la campanya electoral, et venen ganes d’avisar els infants que mirin l’ InfoK i evitin la tele dels adults. Encara més quan sents que els que aspiren a manar parlen de la seva escola i del que fan o han de fer la seva senyo, els seus profes. I de com uns i altres diuen que l’escola no és dels infants i adolescents sinó seva.

Són dies en què tornes a descobrir adults que esperen que l’escola continuï garantint infants en els quals no quedi interrompuda la cadena de transmissió. Infants i adolescents que mantinguin la visió de la vida i de la societat que els pares van heretar dels avis i que ells han de continuar una generació més. Dies en què altres o els mateixos adults descobreixen al llibre un mapa que no els agrada, sense haver-se parat mai a descobrir si el llibre tenia algun interès per al seu fill. Pobre del mestre que provoqui un canvi de perspectiva per veure el món o faciliti una crisi de realisme sobre el passat!

Cargando
No hay anuncios

Però resulta que aquesta és la funció de tot bon mestre. Fa cada dia una escola per als infants i adolescents i no per als seus pares. És estimat pel seu alumnat perquè és i es manifesta com a persona que té una vida pròpia, una mica més entusiasta que la mitjana, força creativa i innovadora, que ajuda a trobar respostes però que no té una solució prevista per a totes les preguntes. No diu mai com és el món sinó que estimula a intentar descobrir com és, sense que la solució sigui recórrer, d’entrada, a les explicacions que donen a casa. No amaga les contradiccions -en un món contradictori- que el seu alumnat va descobrint, però ajuda cadascú a trobar la seva síntesi personal de la felicitat. El problema, potser, és que a casa esperen que ensenyi les taules de multiplicar.