L’EXPLORADOR REPRIMIT
Opinió22/10/2018

Censures i autocensures per no pensar

La setmana passada l’Edubaròmetre (un espai d’opinió i participació entre pares, mares, professorat i alumnat que promou la Fundació Bofill) difonia unes dades segons les quals un 30% del professorat se sentia coaccionat i no parlava de la política que ens envolta. De la mateixa manera, un 40% afirmava que seguia parlant de tot, com ho havia fet sempre. Uns comentaristes s’afanyaven a denunciar l’estat de censura del moment, sense parar-se a pensar si el mateix professorat també s’autocensura per parlar de religió, sexe o justícia. Uns altres aplaudien el grup dels que seguien parlant de tot, sense preguntar-se de quina manera ho fan, en quina àrea de coneixement, si de manera planificada o espontània, etc. Una vegada més, l’educació apareixia atrapada en el laberint social i polític del moment, enmig de falsos debats. Més enllà de parlar d’un tema o d’un altre, ¿l’escola ensenya realment a pensar? ¿Volem que ho faci? En quina part del maleït currículum o de la raonable didàctica està previst que ho faci?

Titulars i comentaris em van portar a rellegir Matthew Lipman, el creador de Philosophy for Children, impulsor entre nosaltres d’un excel·lent projecte menystingut per l’administració educativa: Filosofia 3/18. Vaig fugir del fals debat sobre l’adoctrinament posant-me a recordar algunes de les seves idees sobre el que significa, de manera planificada i permanent, ensenyar infants i adolescents a pensar. En destacaria cinc aspectes: a) l’escola és el lloc on incrementem l’interès de l’alumne per comprendre el món (descobrir-se a si mateix, als altres, a diferents adults); b) el mestre estimula l’alumne a qüestionar-se, començant per intentar descobrir quina mena de persona vol ser; c) el mestre aprèn dels seus alumnes, no parla de la realitat, observa, escolta, pregunta i recull la vida real que porten a l’aula; d) és el grup, la comunitat de classe o d’escola, la que es fa preguntes i construeix respostes; e) per molt controvertida que sigui la realitat, la seva funció és crear l’atmosfera del diàleg.

Cargando
No hay anuncios

Manipulant la paraula democràcia, ara insistim que l’escola ha de preparar per a la democràcia. Però, com deia Lipman, del que es tracta és de preparar la democràcia per a la infància i l’adolescència. No ens fa por que pensin sinó que, pensant, ens recordin als adults que hem perdut l’enteniment.