Diverses maneres de volar
Ens ho explicaria molt bé el nostre amic Domènec Anguera, mestre apassionat per les aus, que les coneix gairebé totes, les observa, les classifica, les estima... Vaja, tots els mestres tenim una passió i ell està tocat de l’ala pel món de les aus.
Creiem que estaria d’acord amb una divisió a l’engròs que nosaltres fem amb tota la modèstia del món. Hi ha aus que volen des de molt amunt, que tenen una vista excel·lent. Les veus planant i, quan localitzen una presa, aquesta ja pot encomanar-se al déu de les aus, i millor si abans li han cantat les absoltes. N’hi ha unes de més menudes, que volen arran de terra. Acostumen a menjar llavors o insectes i fan el niu als arbres, a poca alçada, fins i tot a la mateixa terra, amagades entre les herbes i els arbustos.
Les primeres observen el món d’una manera global, no estan del tot atentes al detall excepte quan els ho reclama l'estómac. És la mirada de l’administració. Veure i mirar tot el sistema, sentir i escoltar tothom per fer-se una idea del mapa del territori educatiu. Saber què passa a la Seca, a la Meca i a les valls d’Andorra. Quan veuen un problema necessiten verificar-lo amb altres mirades per col·laborar en el remei que s’hi ha d’aplicar.
Ja haureu endevinat que el segon grup d'aus està format per les que viuen a les escoles, a les aules, als espais educatius. Estan pendents de tot el que passa al seu voltant. Amb tots els sentits ben desperts. Aquell alumne no menja o no descansa prou bé, aquella té dificultats per llegir, aquell està moltes estones sol al pati, aquella altra és molt hàbil per teixir bones relacions en el grup... Aquestes aus són claus en el procés educatiu. Les altres, les que volen per l'espai sideral, han d’estar atentes, sobretot, a les necessitats d’aquestes aus més terrenals.
El que és d’una gran rellevància no és el que passa als despatxos de les administracions. És important però ha d’estar subordinat al que volem que passi a les aules i a les escoles en tot el que incideix en el dia a dia de cada aula.
Tot el que no vagi adreçat a millorar la qualitat de la relació educativa, del vincle que establim mestres i alumnes, mestres i mestres, i mestres i famílies és fer volar coloms. Ens calen lleis subordinades a les aus que volen arran de terra. Ens calen mirades diverses però les hem de jerarquitzar.