LA CUA DE QUIRÓ

Memoritzar o entendre? (I)

“Memoritzar o entendre?” Aquesta era la disjuntiva excloent que recollia un titular d’aquest diari el dia 26 de maig, com si fos impossible memoritzar i entendre. “¿Què és més eficaç en matemàtiques, saber-se de dalt a baix les fórmules i les taules de multiplicar com qui memoritza la llista dels reis gots o assimilar-ne els perquès?”, es preguntava l’articulista. Plantejant les coses així l’alternativa sembla tan òbvia que l’articulista pot concloure que “els alumnes que menys memoritzen treuen més bona nota”. Així, afegeix que “la memorització com a estratègia d’aprenentatge pot servir amb problemes fàcils; però és poc eficaç quan ens enfrontem a problemes complexos de matemàtiques”. La seva argumentació se sosté en un informe de l’OCDE (PISA in focus) que analitza la relació (no l’exclusió) entre memorització i resolució de problemes d’acord amb PISA.

Cal puntualitzar que aquest informe es va confeccionar a partir de les percepcions subjectives dels alumnes sobre el seu esforç memorístic. No crec que aquesta percepció sigui uniforme entre els joves de 15 anys de tots els països de l’OCDE, però deixem això de banda. El més rellevant és que, efectivament, no n’hi ha prou tenint un mapa de carreteres. Cal saber interpretar-lo, fins i tot en cas que tinguem l’inestimable ajut de Siri. Però això és precisament el que matisa l’informe, que, seguint la versió anglesa, conclou així: “En algunes situacions la memorització és útil, i fins i tot necessària. Pot oferir als alumnes dades concretes sobre les quals reflexionar; pot limitar l’ansietat en reduir les matemàtiques a un conjunt de simples fets, regles i procediments; pot ajudar a desenvolupar el domini dels nombres en edats primerenques, abans que calgui enfrontar-se a problemes més complexos. No obstant això, si volen estar entre els millors, els alumnes de 15 anys han d’aprendre matemàtiques d’una manera més reflexiva, ambiciosa i creativa, que permeti explorar mètodes alternatius a la recerca de solucions, establir relacions, adoptar diferents perspectives i buscar el significat. Així doncs, pots utilitzar la memòria, però fes-la servir estratègicament”.

L’edició francesa d’aquest informe és una mica més explícita: “En una paraula: la memòria és una eina preciosa... sempre que s’utilitzi de manera intel·ligent”.