Cristina Serret

La bici, una història rodada

La roda és un invent molt antic. La bicicleta, en canvi, no ho és tant. Aquest mitjà de transport ecològic, saludable i econòmic es va desenvolupar a Europa al segle XIX i de seguida es va fer popular. Avui te n’expliquem la història i algunes curiositats

La bici, una història rodada / MARTA CAYUELA Zoom

Primer, la draisina

Les primeres bicicletes només s’assemblaven a les actuals en el fet que tenien dues rodes. Una de les més antigues que es coneixen és del 1817, i s’anomenava draisina. La va fer un enginyer alemany muntant dues rodes i un seient, i funcionava impulsada per les cames del conductor. Tot anava bé fins que arribava una baixada, perquè aquesta bicicleta primitiva no tenia frens.

Did you know?

About 100 million bicycles are manufactured worldwide each year

L’arribada dels pedals

Cap al 1860 dos constructors de carros francesos van incorporar els pedals a les bicicletes. Els van muntar a la roda del davant, i per poder agafar velocitat van haver de fer-la més gran que la del darrere. Així naixien aquelles bicicletes amb rodes davanteres colossals que potser has vist en alguna fotografia.

Les bicis prenen forma

A finals del segle XIX les bicicletes van anar prenent la forma que coneixem avui dia, amb dues rodes de la mateixa mida i una cadena de transmissió moguda pels pedals. Quan, cap al 1888, es van crear els pneumàtics per a bicicletes, aquest mitjà de transport va començar a fer-se molt popular.

China loves cycling

Bikes are especially popular in China. Beijing is known as the world capital of bicycles

L’època daurada de la bicicleta

Al segle passat la bicicleta va viure èpoques de gran popularitat, sobretot amb les dues guerres mundials. Però als anys setanta i vuitanta, quan els cotxes i les motos es van fer més assequibles, la gent les va deixar una mica de banda. Avui en dia, la preocupació pel medi ambient i l’aposta per les ciutats verdes i sostenibles han fet que recuperem aquest vehicle com a mitjà de transport.