BERNAT VILARÓ

Per un món nou. Estimular la cultura ‘maker’

El programa Xnergic planteja aquest curs un nou itinerari per animar els adolescents a fer el que més els agradi a partir del concepte ‘fab lab’

La iniciativa Xnergic, nascuda el 2013 en el marc del Tecnocampus de Mataró, pretén despertar vocacions tecnològiques entre els joves de 13 a 18 anys per aprofitar que han d’orientar el seu futur acadèmic i professional. I ara planteja un nou itinerari que estimula els estudiants a crear el que vulguin. Tot plegat, amb un acompanyament en el procés, en què s’orienta els joves a enfocar les seves idees, no necessàriament perquè evolucionin cap a un negoci, sinó perquè puguin ser viables i útils a la societat.

A més, aquesta nova iniciativa que planteja Xnergic permet que els estudiants aprofitin l’experiència en l’elaboració dels treballs de recerca de batxillerat o bé dels projectes dels cicles formatius.

Noves idees

En síntesi, l’itinerari proporciona els elements necessaris perquè els nois i noies desenvolupin la seva pròpia idea basant-se en la creativitat, l’emprenedoria i la iniciativa personal. Aquest nou itinerari de Xnergic s’iniciarà al gener però es nodreix sobretot de les experiències que ja està duent a terme aquesta comunitat en els seus diferents projectes. Per això la infraestructura que s’utilitzarà és la pròpia d’un fab lab, un espai de producció d’objectes físics que agrupa màquines controlades per ordinadors, a més d’un taller de prototipatge i emprenedoria.

Cal remarcar que ja hi ha diverses experiències de producció d’objectes orientats a infants, però encara no hi ha programes específics per a joves. Per això el tret diferencial de la nova aventura de Xnergic és aconseguir que els adolescents aprofitin la tecnologia d’impressores 3D, talladores làser i altres eines per treballar l’electrònica, la fusta i altres materials, alhora que desenvolupen les seves pròpies idees, aquí sense les directrius del professor. Però sempre, evidentment, amb el suport tècnic i tecnològic per a l’elaboració d’aquests projectes, acompanyats d’un assessorament emprenedor.

Metodologies útils

Ara que s’aposta tan fort per l’emprenedoria, també entre el jovent, Xnergic vol ensenyar tot de metodologies útils, com ara el customer development i el lean startup, eines que els ajuden a tenir una visió més àmplia per construir un producte o servei. A Xnergic, doncs, volen que els estudiants treguin el màxim profit de les seves habilitats de creació i desenvolupament, i puguin treure tot el suc del que s’hi treballa.

L’Adrià Arroyo és estudiant de batxillerat i basa el seu treball de recerca en la domòtica, és a dir, la creació d’habitatges automatitzats amb l’objectiu de millorar-ne la gestió energètica, a més de la qualitat de vida de qui hi viu. L’Adrià explica que el seu projecte consisteix a domotitzar la seva pròpia habitació: “Al començament no sabia gairebé res d’electrònica ni del món de la domòtica. Però això no va ser cap inconvenient, gràcies a Xnergic, perquè allà pots fer tota mena de preguntes relacionades amb l’electrònica i la robòtica, ja que els professors són estudiants del Tecnocampus, i t’ajuden molt”.

“Això m’ha anat perfecte per al meu treball, l’he pogut millorar molt”, continua l’Adrià, que està molt satisfet amb l’assessorament i el suport d’aquesta iniciativa: “Sincerament, Xnergic té tot el material necessari per fer qualsevol projecte. I això m’ha anat perfecte per al meu treball de recerca”. A més de l’Adrià, hi ha altres estudiants que porten els seus projectes als grups d’entrenament de Xnergic, com ara una noia que fa un cervell amb llums led de colors o altres grups que creen drones.

Cultura col·laborativa

A part dels objectius ja esmentats de Xnergic, el projecte té un altre rerefons, basat en la cultura col·laborativa. “Si ensenyem als nois i noies a millorar les seves capacitats de treballar en equip, la majoria d’aquests joves desenvoluparan aquestes habilitats en els seus futurs projectes professionals”, expliquen els responsables del programa. “Així podran ser més bons líders, més bons pensadors i creadors, de manera que el seu compromís amb les dinàmiques en grup els facilitarà que assoleixin objectius tant personals com professionals”, afegeixen. “La col·laboració no és un simple mitjà, sinó una actitud que s’ha de potenciar”. En aquest sentit, la iniciativa promou també l’ús del codi obert, lligat estretament a la filosofia de la col·laboració.

A la pràctica, es vol capacitar els estudiants per entendre la tecnologia i, alhora, interpretar-la, modificar-la i fins i tot millorar-la. I es fa aprofitant els treballs de recerca, el projecte que més acosta l’alumnat a la universitat i on hi ha més llibertat creativa.