GEMMA CASTANYER

A l’aeroport amb l’Aerobús

Aquest servei de bus, gestionat per l’AMB, es consolida com la millor alternativa per connectar Barcelona amb l’aeroport

A l’aeroport amb l’Aerobús / FOTOS: G.C. Zoom

El Tobias i la Jegadi baixen de l’Aerobús a la plaça Catalunya: “Ha sigut un viatge molt agradable. Ens han informat que hi havia aquest servei per arribar al centre de Barcelona i no hem dubtat a pujar-hi”, asseguren. Són alemanys i han vingut de vacances a Barcelona. Mentre tot just s’ubiquen a la capital catalana, l’Adriana, la Rebeca i el Brian corren amb les maletes: “Aquest és el bus que va a la T1?”, pregunten. “Sí”, els respon Jordi Mir, operador de parada de l’Aerobús. “Tornem als Estats Units”, explica l’Adriana, la mare. Al mateix bus hi ha el Jordi, un jove estudiant que fa una escapada a Sevilla, i la Maria, una senyora gran de l’Eixample que vola cap a Menorca: “És la tercera vegada que l’agafo. M’agrada perquè puc anar asseguda”, explica. Com ells, cada any més de 4,5 milions de persones utilitzen l’Aerobús, un servei d’autobús gestionat per l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) que connecta l’aeroport i el centre de Barcelona cada cinc minuts tots els dies de l’any: “Tenim un bus que surt cada 5 minuts cap a la terminal T1 i un cada deu que enllaça amb la terminal T2 -explica Jordi Mir-. És un servei directe, ràpid i còmode. Només fem un parell de parades d’anada i un parell de tornada, sense transbordaments. Els viatgers tenen un espai reservat per deixar-hi les maletes i pràcticament sempre poden anar asseguts”, afegeix.

Ben informats

A la plaça Catalunya el ritme de viatgers que pugen i baixen de l’Aerobús és frenètic. Hi ha gent que arriba, que se’n va, que pregunta, que compra bitllets, que corre i que revisa les maletes. Un moviment perfectament controlat gràcies a la gestió i coordinació dels informadors i operadors de parada. “El bus no s’espera. Sortim cada cinc minuts, horari gairebé britànic!”, explica Jordi Mir, que destaca l’ús intensiu d’aquest servei per part dels ciutadans metropolitans.

Per assumir el volum de demanda de persones que marxen o tornen de l’aeroport fins al centre de Barcelona, l’Aerobús disposa d’una flota de 16 busos que enllacen amb la T1 i de 7 més que ho fan amb la T2. Cada vehicle té 47 places que es poden ampliar fins a 60 en cas de necessitat: “La nostra màxima prioritat és donar servei a les necessitats de l’aeroport i garantir la mobilitat dels viatgers. Per això tenim una flota en reserva en cas que un s’estigui reparant o per a un esdeveniment excepcional, com el Mobile World Congress”, explica Joan Maria Bigas, director de serveis tècnics de transport i mobilitat de l’AMB. “Durant la resta de l’any el servei és el mateix, ampliem busos si la demanda ho requereix. El nostre perfil de viatger és molt heterogeni. És un transport que va bé a tothom”, explica Bigas.

Un èxit de coordinació

Des que la T1 va entrar en funcionament, l’estiu del 2009, la connexió amb bus entre l’aeroport i el centre de Barcelona es va reforçar i va donar lloc a l’actual servei d’Aerobús: “Abans de la T1 l’Aerobús era un complement a les opcions de transport que enllaçaven Barcelona amb l’aeroport. Des d’aleshores ens hem convertit en la primera opció per a molts viatgers”, diu Joan Maria Bigas.

L’èxit de l’Aerobús, segons Bigas, és el resultat de la suma d’esforços del conjunt d’administracions i empreses que treballen per fer-lo possible, coordinats per l’AMB: “Des de l’Ajuntament de Barcelona, que ha habilitat les parades a la plaça Catalunya, fins a l’aeroport, que ha posat a disposició un espai preferent, passant per l’empresa operadora SGMT (Serveis Generals de Mobilitat i Transport SL), que té un paper fonamental en la gestió del personal i dels vehicles, tots són imprescindibles”, conclou Bigas.