Infància 15/04/2022

Viure l’estiu al màxim és important?

La convivència, l'autonomia i la sostenibilitat són els grans valors de les colònies i els casals d’estiu

Joana Costa
5 min
Una imatge de les colònies d'estiu 2021 a Can Mateu

La majoria de les criatures esperen l’estiu amb candeletes. Aquesta estació és un moment d’esbarjo, aire lliure i diversió, però també d’aprenentatges en el lleure que no s’han de deixar passar. Després d’un 2020 en què es van reduir els participants en general, el 2021 el sector ja va tornar a xifres semblants a les d’abans de la pandèmia, i en alguns casos, millors. Ara bé, més enllà de la recuperació de la xifra de participants, el que ara crida l’atenció de les entitats és l’augment de criatures becades: a la Fundació Pere Tarrés eren un 12,37% abans de la pandèmia i un 17,2% l’any després, cosa que evidencia la situació de vulnerabilitat de moltes famílies. Sigui com sigui, l’interès per mantenir els infants apuntats a aquestes activitats hi és, perquè, donats els beneficis d’aquestes activitats, cal que visquin l’estiu al màxim.

Precisament, des de la Fundació Pere Tarrés expliquen que les colònies i els casals d’estiu tenen un valor rellevant en l’educació dels infants, joves i adolescents. “En aquests espais, a través del lleure, adquireixen nous coneixements que no poden aprendre en una aula, on s’enfoquen més en la part acadèmica”, remarquen. A més a més, destaquen que en aquestes activitats tothom hi participa per igual independentment del seu origen, cultura i sexe, per la qual cosa el lleure educatiu fomenta la cohesió social.

Des de Fundesplai destaquen que les activitats d’estiu, en la seva diversitat, “són un terreny extraordinari d’experiències vitals noves i significatives”. Per a ells, el fet de passar uns dies lluny de la família, compartir una nit d’estels en la foscor d’un bivac o el repte de fer un cim són activitats que, per la singularitat i l'entorn en què es realitzen, “mobilitzen com cap altra valors de convivència i sostenibilitat imprescindibles, no només per al desenvolupament dels infants, sinó també per a la construcció d’un món millor”.

Una font de valors

Els valors són la gran collita de les colònies i les activitats d’estiu. Per part de la Fundació Pere Tarrés remarquen que, fent activitats de manera conjunta, els infants i adolescents aprenen valors com la importància de la solidaritat, de la cooperació i de la col·laboració. A més, en el cas específic de les colònies també conviuen durant dies amb altres persones, per la qual cosa també aprenen a conviure amb qui no és de la seva família i, per tant, té hàbits diferents.

Igualment, tant en els casals com a les colònies es poden generar conflictes, i per això també es treballa la gestió de les emocions. A Fundesplai afegeixen que, si bé la llista de valors que s’hi treballen “seria molt llarga”, sobretot són importants l’amistat, l’autoconfiança i la responsabilitat personal. Remarquen que els infants també enforteixen els llaços d’amistat en viure situacions com gaudir del joc junts o dormir a la mateixa tenda, i també veuen reforçada la seva confiança i la seva responsabilitat en enfrontar-se al repte d’haver de fer les coses sols. 

Els aprenentatges que les criatures obtenen en casals i colònies són tangibles.
Les colònies ofereixen contacte amb la natura i l'oportunitat de fer nous amics.

Tots aquests valors porten associats nombrosos aprenentatges tangibles. Així, en el terreny de la concreció, les colònies s’aprofiten per millorar, segons la Fundació Pere Tarrés, set competències acadèmiques: la matemàtica, la lingüística, la digital, la social i cívica, la consciència i l’expressió cultural, el sentit de la iniciativa i aprendre a aprendre.

En la mateixa direcció, per a Fundesplai s’aprenen tasques de cura d’un mateix, com vestir-se, la higiene personal i anar a dormir sol; normes i rutines de convivència, com parar i desparar taula, fer-se el llit i fer neteja; a treballar en equip; a desaccelerar-se; a gestionar les pròpies pors davant de situacions noves i incertes; a ser una persona creativa, i a donar valor a l’austeritat i a viure amb poques coses. “D’altres aprenentatges tenen molt a veure amb l’entorn”, remarquen, ja que a les colònies i als campaments s’afavoreix especialment la descoberta naturalista i es promou el coneixement, el respecte, el vincle i l’estima cap a la natura i el territori. I, finalment, es donen “tot tipus d’aprenentatges instrumentals” relacionats amb la tipologia de les activitats: artístics, musicals i esportius, entre altres. 

Adults més empàtics i actius

Tots aquests aprenentatges tenen un pòsit en el futur adult. Segons defensen des de la Pere Tarrés, aquests joves són futurs adults que estan més preparats a l’hora de prendre decisions, afrontar problemes quotidians o relacionar-se amb els altres, per la qual cosa de grans solen ser “persones més resolutives”. També seran persones més empàtiques i actives.

En la mateixa línia opinen des de Fundesplai, on detallen: “Molt sovint les famílies ens expliquen que els seus fills i filles han tornat diferents, més madurs. I efectivament és així, no és pas un miratge”. Per a ells, aquests aprenentatges “queden fixats perquè s’han viscut en primera persona”, i fan créixer els nens i nenes en molts sentits diferents. 

Viure experiències noves i amb més autonomia fa que els infants tornin a casa canviats.

En un món que té entre els seus elements la pandèmia i la guerra, els casals, les colònies i els campaments tenen un valor afegit. Per a la Fundació Pere Tarrés, la restricció de les interaccions socials “va tenir un cost emocional molt important” i, davant d’això, les activitats de lleure educatiu es van convertir en un espai on interactuar més enllà de la família. Pel que fa a la guerra, també consideren “essencial” la seva tasca. “Sovint aquestes guerres es produeixen per veure l’altre com algú diferent. En aquest context, un dels valors del lleure educatiu és que tothom participa per igual, per la qual cosa des de petits aprenen que les persones són diverses però no diferents; és a dir, que tots som iguals dintre la gran diversitat de persones que hi ha al món”, remarquen.

En la mateixa direcció, Fundesplai considera que aquestes activitats “són un refugi i una finestra oberta al valor de l’esperança”. Un refugi perquè es posa al centre la diversió en majúscules. “No es pot obviar que els infants no són immunes a totes les imatges esgarrifoses que veiem cada dia”, assenyala. “Alhora són una finestra oberta a l’esperança perquè no defugim del que passa a l’entorn; al contrari, en parlem i hi reflexionem”, explica, i a més, es proposen activitats perquè els nens i les nenes imaginin i donin forma a altres futurs possibles.

Periodisme, robòtica i biologia, entre les novetats

Enguany, les colònies i els campaments arriben amb novetats ben fresques per fer créixer els més petits en diversos àmbits i competències. Fundesplai proposa el Campus de Periodisme Social i APS, en què els nois i noies poden aprendre a fer de periodistes socials de la mà dels nous formats, com les xarxes socials i els vídeos. En aquest terreny, també suggereix el Campus de Periodisme Emprenedor, en què s’ensenyen els detalls de com iniciar un projecte propi en aquest àmbit. La mateixa entitat també tindrà el Campus de Biologia Marina, amb la Fundació CRAM, per aprendre sobre tortugues i altres animals marins en combinació amb activitats lúdiques al mar.

D’altra banda, des de l’entitat Eix Estels suggereixen les Colònies de Ciència, amb l’expert Marc Boada, per entendre i descobrir nou fenòmens científics i desenvolupar habilitats com l'observació, la metodologia, l'establiment de models o la manipulació fina. També hi ha les colònies Lego Education de robòtica i enginy, amb activitats diàries especialment pensades per a l’experimentació, potenciant competències bàsiques i despertant l’interès vers la ciència i la tecnologia.

stats