Infància 01/06/2021

Un temps per aprendre a estimar la natura

Les colònies tenen un paper important per educar en una actitud responsable amb el medi ambient

4 min
Estar en contacte amb la natura permet als infants aprendre a tenir-ne cura

Les colònies són una eina d’aprenentatge molt potent ja que les experiències vivencials que regalen a infants i joves les converteixen en una peça clau a l’hora d’assimilar els nous coneixements que aporten i que, en la majoria dels casos, es mantindran al llarg de tota la vida. “El temps de lleure és determinant atès que la persona en gaudeix de manera especial, perquè ha estat un temps escollit, perquè es viu amb menys imposició, amb més predisposició a la participació. Per tant, les probabilitats que l’aprenentatge sigui eficient són molt més altes”, escriu Pere Vives, cap d’educació ambiental i colònies de lleure de la Fundació Pere Tarrés, al blog de l’entitat. Per aquests motius, la tasca d’educar en una actitud responsable amb el medi ambient es converteix en una oportunitat única si es fa en període de colònies.

“Fora de casa, els infants agafen un potencial d’autonomia molt gran, i més si és en escenaris molt diferents als habituals, sobretot si són de ciutat. Estar de colònies i agafar contacte amb l’entorn, el bosc, la riera, la platja, la muntanya, fa que hi estableixin relació. Es converteixen en espais ideals perquè adquireixin capacitats i hàbits de millora, com ara estils de vida més sostenibles, més relacionats amb el medi i diferents dels habituals. Això els permet contrastar-los amb la quotidianitat de casa, on després podran incloure noves maneres de fer”, assenyala Vives.

Les vivències són un element clau per fer el pas cap a aquesta conscienciació. “És molt complicat intentar conscienciar les persones en la conservació del medi ambient amb una pissarra, un llibre i una aula. És millor posar en contacte els infants amb espais naturals que no pas que l’educador o el monitor faci grans discursos”, reconeix Vives. En aquest sentit, també destaca la importància de no només explicar per conèixer, sinó també intentar que els infants es puguin involucrar en allò que descobreixen per ajudar i per millorar l’entorn. Vives exposa la necessitat de fer activitats perquè entenguin millor la realitat, com ara, per exemple, que quan es fan tallers de caixes niu s’expliquin les dificultats dels ocells per trobar llocs on niar o per trobar menjar si està nevat o fa molt de fred. “Si tenim recursos i la possibilitat de fer una acció sobre el territori, sempre és més enriquidor. Algunes vegades hem pogut marcar o desbrossar un camí perquè s’hi pugui passar, i d’això se’n recorden tota la vida. Un altre tema és que potser mai més tindran l’opció de fer una acció a favor del medi ambient com quan estan de colònies”, afirma Vives. Per aquest motiu, destaca la importància de viure l’experiència de les colònies, encara que no siguin estrictament mediambientals monotemàtiques. “El que compta és que estiguin en contacte amb la natura i que les accions en relació amb l’entorn siguin coherents”.

Monitors i referents

A banda del tipus d’activitats que es fan durant les colònies, un paper molt important en aquesta conscienciació pel medi ambient el tenen els monitors. Es converteixen en referents per als infants, donada la proximitat d’edat i d’inquietuds. “No tothom pot ser monitor de lleure. El monitor és algú que es creu la feina que fa, que és educar. I per ser un bon educador cal ser un bon referent, ja que els infants s’emmirallen en tot el que fan els monitors”, adverteix Bet Bartrina, docent de lleure de la Fundació Pere Tarrés. Per això Bartrina assenyala que hi ha uns pilars sobre els quals s’ha de basar la feina d’aquests monitors de lleure: la responsabilitat, ja que allò que fan té un impacte en els infants i en allò que els envolta; la coherència, ja que han de predicar amb l’exemple; el treball en equip, per aconseguir objectius fent pinya amb els companys i les famílies; i la capacitat d’adaptació, per preparar activitats adaptades a l’edat de cada grup d’infants. Malgrat que no es poden dur a terme les mateixes accions amb nens petits que amb adolescents, Bartrina indica que és beneficiós que es doni a conèixer aquesta actitud responsable com més aviat millor. “Els hàbits, si els agafes de ben petit, costa més de perdre’ls”, remarca.

Les convivències són un element clau per fer el pas cap a una conscienciació mediambiental

L’objectiu d’ensenyar aquestes actituds responsables i respectuoses amb el medi ambient no s’aconsegueix en un dia si es vol que aquests aprenentatges siguin efectius, prolongats en el temps i vagin més enllà del període de colònies. “No és el mateix un nen que va de colònies un cop l’any que un infant que, a més, els caps de setmana surt amb els pares a la natura, és membre d’un centre excursionista i va a un centre d’esplai. S’han d’ampliar les possibilitats de contactar amb entorns diferents”, apunta Vives. Per això reclama que els infants necessiten oportunitats en aquest sentit. “Hi ha activitats que et fan tenir un comportament d’atenció i de reivindicació dins del mateix espai natural. De vegades sembla que això s’hagi perdut i que ho puguem fer tot des de casa a través d’una tauleta o amb uns tallers sense sortir de la ciutat. Els infants, en situacions i escenaris fora dels habituals, poden trobar experiències que recordaran tota la vida”.

stats