Criatures 19/10/2019

El Museu del Joguet se’n va a l’escola

Trencar les dinàmiques i obrir el fons del Museu del Joguet de Catalunya és l’objectiu d’aquesta iniciativa

Laura Pinyol
3 min
El Museu del Joguet se’n va a l’escola  ‘Tengui, falti!’ o com aprendre amb els cromos

Des de la seva creació (1982), el Museu del Joguet de Catalunya (MJC) de Figueres ha participat activament en iniciatives pedagògiques amb escoles tant de Figueres com de la resta de Catalunya. La seva declaració fundacional recull la missió d’estimular, fomentar, divulgar i defensar la cultura lúdica. “L’educació i la formació de les persones al llarg de la vida és un aspecte primordial”, explica la conservadora Eva Pascual, que converteix el museu en un espai d’aprenentatge i d’experiència perquè el patrimoni sigui una eina d’educació, de socialització i de comunicació al servei de la comunitat.

Una d’aquestes col·laboracions ha estat El pas del temps amb les joguines, de Figueres, un centre de màxima complexitat que acull l’alumnat dels barris de Culubret i de Sant Joan. L’objectiu era identificar els canvis dels alumnes amb el pas del temps i del seu entorn més proper a través dels joguets. “Va ser molt útil disposar del Museu tan a prop per decidir tractar aquest tema”, apunta Núria Varó, mestra del cicle inicial, mentre que per al Museu es “trenca la màxima que l’escola va al museu i hem fet que el Museu sigui qui ha anat a l’escola”, diu Pascual.

Va ser el claustre de mestres qui va preparar el projecte amb els alumnes com a protagonistes. L’exposició resultant es va poder veure a l’escola i l’MJC hi va contribuir aportant recursos, “des de facsímils de jocs, imatges d’infants amb joguines i materials de museografia”. El més significatiu, diu Varó, és que els alumnes “van poder sortir del barri i visitar les instal·lacions del Museu” però, alhora, l’exposició que es va fer a l’escola “va ser visitada per alumnes d’altres centres”, fet que reflecteix “la voluntat d’obertura i treball a la comunitat” d’una col·laboració com aquesta. Els diferents cicles avaluaven el pas del temps a partir de diferents elements, com el transport, que ocupava els de cicle mitjà, o els balls i la música, que centraven l’interès dels del cicle superior.

LLEURE I PEDAGOGIA

Cal tenir en compte que el fons museístic de l’MJC és una mina per a la imaginació. Actualment, compta amb uns 22.000 jocs i joguets des de finals del segle XIX fins a l’actualitat. “L’amplíssim repertori va permetre escollir els jocs tradicionals més coneguts i es van fer facsímils perquè s’exposessin a l’escola”, una col·laboració que respon a l’aposta d’oferir “noves propostes, més enllà de la visita o de les activitats pròpies”, subratlla Pascual. “El joc és un mitjà d’expressió universal i l’hem d’entendre com un recurs valuosíssim per fomentar l’autonomia, l’aprenentatge i la integració”.

‘Tengui, falti!’ o com aprendre amb els cromos

El 28 de novembre s’inaugura l’exposició temporal Tengui, falti! Aprendre amb els cromos, que és una mostra temporal col·laborativa desenvolupada a partir d’una idea de l’alumnat -nois i noies d’entre 12 i 16 anys- de l’Institut Ramon Muntaner de Figueres. L’objectiu és reivindicar el paper pedagògic que han desplegat els àlbums de cromos al llarg de decennis. En un temps en què la imatge era més escassa, els àlbums van esdevenir finestres al món i un excel·lent complement pedagògic per a les escoles i els instituts que aportaven referències gràfiques sobre àmbits diversos del coneixement. Un producte -el dels cromos- que avui segueix tenint un lloc important en el mercat. L’exposició és una iniciativa dels mateixos alumnes que, sota la supervisió dels docents, han investigat sobre els àlbums en col·leccions públiques i privades i s’han responsabilitzat del comissariat i la selecció de peces, la distribució per àmbits, la redacció dels textos de la mostra i la publicació associada, així com les activitats paral·leles a l’exposició. Es podrà visitar fins al 29 de març del 2020.

stats