Si a casa us inventeu unes normes pròpies per als jocs, ho feu bé. “Esteu fomentant la creativitat, que justament és el que volem impulsar els centres educatius perquè és un objectiu bàsic perquè els infants afrontin el futur”, afirma Christian Negre, docent de l’Escola Pia de Calella. Les homerules (les normes de casa), com es coneix el corrent que fomenta que les famílies inventin normes noves per als jocs, es donen especialment en els jocs tradicionals. “És així perquè la normativa d’aquests jocs és tan bàsica que permet que cadascú pugui canviar-les, innovar-hi i repensar-les”, diu Negre. Sobre els jocs bàsics, el professor assenyala que sempre, i a qualsevol lloc, hi podem jugar amb les criatures. Per exemple, podem jugar al tres en ratlla només dibuixant un taulell a terra i fent servir pedres, xapes o fulles. La imaginació al poder!
En un món dominat per la tecnologia, curiosament el Monopoly continua sent un dels jocs més buscats per Nadal. El Monopoly i també el Party & Co, el Dobble o el Jungle Speed. És a dir, els jocs que reuneixen tota la família a taula continuen encapçalant moltes cartes als Reis. Juntament amb aquests jocs, també hi ha els educatius, que estimulen la lògica i la intuïció, com són el Dixit, el Pictionary, el Catan o el Pasapalabra, i els puzles de tres dimensions. Així ho assegura la plataforma de venda en línia Amazon, que ha analitzat quines són les joguines més venudes en el seu catàleg i n’ha fet un rànquing de les 100 primeres. Esclar que les dades no poden convertir-se en categoria, però coincideixen amb tendències que la pandèmia també va deixar al descobert. És a dir: els jocs de taula continuen sent els grans triomfadors en totes les èpoques de l’any.
A casa nostra, a més, es dona el cas que, aquest Nadal, les famílies tenen previst gastar més en joguines respecte a altres regions de l’Estat, segons un estudi dels supermercats Aldi, que sosté que “més de la meitat de les famílies catalanes gastarà en joguines entre 50 i 200 €; concretament un 22% tenen previst gastar entre 50 i 100 € i un 35% entre 100 i 200 €”. L’estudi de la cadena de supermercats, que també ha apostat per la venda de joguines per a aquesta campanya de Nadal, també indica que les famílies tenen en compte l’edat recomanada de la joguina, la qualitat i que sigui educativa. “A més, dues terceres parts dels habitants de l’Estat es fixen en l’origen o en els certificats de sostenibilitat”, asseguren.
Tecnologia vs. tradició
Les joguines tecnològiques, les reines de Nadal, conviuen amb les educatives i amb els jocs més tradicionals, entre els quals es compten ninos i nines, com el Nenuco, de l’empresa Famosa, que segueix en bona forma i ha complert 42 anys d’existència. Famosa també és la creadora d’altres nines de renom com la Nancy i o les Barriguitas, que han format part de les estones d'oci de diverses generacions de nens i nenes. “Les nines Nenuco continuen reproduint els rols del dia a dia, que les criatures imiten”, explica Irene Sotillo, directora de màrqueting de Famosa, i això pot explicar que segueixin ocupant un espai a les cartes als Reis de les criatures. Tot i això, són joguines que s'han d'anar adaptant als nous temps, i per això es van reinventant amb nous models menys sexistes i més pensats perquè hi puguin jugar nens i nenes.
Una altra de les marques tradicionals que preparen la campanya de Nadal amb novetats és la companyia danesa Lego, que ha inaugurat aquesta tardor una botiga de 800 metres quadrats al passeig de Gràcia de Barcelona. L’establiment permet interactuar amb les seves joguines, cosa que no succeeix amb altres establiments de la marca a casa nostra. Entre totes les construccions possibles es pot ressaltar una màquina d’escriure que es ven desmuntada i que es pot construir peça a peça fins que el teclat, el carret i la maneta simulin amb exactitud les antigues màquines d’escriure.
I entre els regals recomanables per als adolescents, lligats amb el foment de la lectura hi ha els llibres digitals. La marca Kobo, creada per FNAC, acaba de treure al mercat uns llibres digitals (els Kobo Sage) que també incorporen tecnologia Bluetooth per escoltar audiollibres. Un altre dels models, el Kobo Elipsa, permet escriure apunts i notes a mà i convertir-les després en text mecanografiat gràcies a un botó del llibre digital.
La neurociència assegura que la capacitat de jugar és a la part interna del cervell juntament amb les altres funcions bàsiques dels humans, que són menjar, dormir i reproduir-nos. “Per tant, podem dir que el joc ens defineix com a persones”, explica el docent de l’Escola Pia de Calella Christian Negre, que es confessa un apassionat de l’aprenentatge basat en jocs. De fet, el mestre assegura que en una aula amb infants “es veu claríssimament que amb el joc exploren l’entorn, que aprenen a persistir, a socialitzar-se i a entendre la complexitat”. Negre també indica que el joc forma part de la nostra cultura, i “hi ha una teoria que sosté que el fet que els humans juguéssim va fer aparèixer la cultura”. Si l’afirmació es considera desmesurada, “el que és cert és que les primeres civilitzacions estan associades a jocs, concretament a jocs de taula”. Christian Negre afirma que els jocs tradicionals, com també els materials nobles (fusta, paper i cartó), s’estan revaloritzant, malgrat la competència que els han suposat en els últims anys els jocs tecnològics.