Ferré també dirigeix Music.cat, una plataforma de gestió i difusió de cursos del sector musical. Nascuda a Catalunya amb la voluntat de fer accessible la formació contínua de qualitat, actualment ja compta amb una comunitat de més de 13.500 docents de música d’arreu, més de 100 organitzadors o gestors de continguts. En 18 mesos s’han superat les 600 activitats formatives per a professionals del sector. No només està disponible en català, també ho està en castellà, anglès, italià i portuguès.
Harmony-Games és una col·lecció nascuda el 2012 que pretén donar eines perquè l’aprenentatge musical sigui un joc. Al capdavant del projecte hi trobem Oriol Ferré, que a més de ser formador en educació musical, és professor de música i inventor. També és el director d'Harmony Games i CEO de la plataforma Music.cat.
Hi ha un fil conductor en aquesta col·lecció, i és que el joc és la clau de l’aprenentatge: “En paraules de Gianni Rodari, «jugar amb les coses serveix per conèixer-les millor». En anglès tenim el play ,que l’utilitzem tant per jugar com per referir-nos a tocar i fer música. Ens agrada molt aquesta doble definició, ja que uneix dos conceptes importantíssims. Tocar o crear música no és diferent de jugar amb la música”, explica Ferré.
Amb aquesta premissa, des d’Harmony-Games desenvolupen materials didàctics per desenvolupar l'observació i l'anàlisi abstracta: “Per treballar la imitació de patrons i models presentats pel docent i, alhora, fer que els materials siguin prou oberts per poder incorporar també les propostes dels mateixos estudiants. Són materials que conviden a desenvolupar les diferents intel·ligències i capacitats humanes, que permeten la seva reinterpretació. Són materials no finits, flexibles i dinàmics; que ens condueixen a l'experimentació i la creació de noves possibilitats metodològiques”, diu Ferré. Però això no és tot: “També intentem que siguin interactius, que entrin pels ulls i tinguin l’atractiu de poder ser manipulats: alguns es poden pintar amb retoladors de pissarra, d’altres poden apilar-se, o replegar-se sobre si mateixos, o encaixar-se com un puzle, estirar-se, o fins i tot percudir-hi per tal de fer música”, afegeix Ferré.
Elasticat, Music Magic Cub o Càntut
A l’ampli catàleg hi trobem molts llibres il·lustrats, o propostes com l’Elasticat, una cinta elàstica per cantar i ballar cooperativament, amb els set colors de l’Arc de Sant Martí. Aquest material va ser ideat per Violant Olivares: “És un dels materials més estimats entre la comunitat de mestres de música. A més a més, ens fa també especial il·lusió poder dir que és un material quilòmetre zero, ja que les fabriquen les amigues del taller El Calaix de l’Àvia, de Castellbisbal”. Un altre exemple és El Music Magic Cube, que té una forma molt semblant al cub de Rubik: “permet crear diferents figures geomètriques i, alhora, treballar conceptes com la lectoescriptura i la composició musical”. També hi ha el llibre Càntut: Les cançons de tradició oral a través de la percussió corporal, del percussionista Santi Serratosa. El llibre inclou set coreografies (vídeos tutorials a càrrec de Serratosa i la SSM BigHand) de percussió corporal inspirades en aquest projecte, que recull cançons populars i tradicionals de les comarques gironines.
En la col·lecció hi ha creacions del mateix Farré. Un exemple són els Gots Musicals, que va gestar durant gairebé un any: nou gots de plàstic de diferents colors que tenen diversos elements al seu contorn. “La naturalesa dels gots fa que puguin interaccionar entre ells (es poden alinear, apilar, dividir en grups, etc.) o que puguin ser utilitzats en jocs de percussió en grup. Tant la varietat d’elements que els componen com la diversitat de combinacions que podem crear, ens donen la possibilitat de realitzar un munt d’activitats didàctiques amb múltiples variants”, explica.
I ara que engeguem l’any 2022, toca parlar del que ha de venir: “Podem avançar l’edició de la cantata Les estrelles de la Jana, escrita i composta per Nil Jordà. Una reedició de les làmines harmòniques, un material per jugar amb l’harmonia i dos jocs rítmics basats en l’ús d’imatges i pictogrames per a l’educació musical”, avança Ferré.