Deixem que preguntin
Ensenyar filosofia als nens ajuda al desenvolupament del pensament crític i autònom
"Per què?" és la pregunta per excel·lència de la filosofia, però també l'enunciat pel qual comencen moltes de les preguntes dels nens durant els seus primers anys de vida. Els nens ho qüestionen tot i en cadascun d'ells hi ha un petit filòsof disposat a replantejar-se el món d'una manera diferent i reflexionar sobre algunes qüestions encara sense resposta per a part de la humanitat. Però, ¿hauríem d'ensenyar als més petits filosofia o simplement podríem provocar la seva frustració davant la complexitat d'alguns conceptes?
"La filosofia és una eina eficaç per fomentar la reflexió, la lògica i reforçar els valors entre els més petits", assenyala Sergio Díez, impulsor de l'Escola de Filòsofs al grup educatiu Brains International Schools. "El nostre objectiu no ha de ser abastar grans conceptes o teories, sinó ensenyar als nens que hi ha qüestions per a les quals no existeix una resposta correcta o errònia. L'important són les competències que aprenen durant aquest procés, com la capacitat d'argumentar, la tolerància cap a la resta d'opinions, l'adopció d'una posició crítica, i el més important, la capacitat de formar-se una opinió crítica sense deixar-se influir pels altres", comenta Sergio Díez.
En aquest sentit, planteja cinc maneres senzilles d'iniciar els més petits en el món de la filosofia des de casa:
- La lectura, el seu millor aliat. Instaurar l'hàbit de la lectura és molt important, fins i tot en aquells nens que encara no han après a llegir, ja que podem fer-ho llegint nosaltres amb ells. Els contes infantils tendeixen a presentar conflictes senzills entre els personatges que podem analitzar amb els nens i aprofitar per preguntar-los què n'opinen.
- Mantenir viva la curiositat dels més petits. No només hem de ser nosaltres els qui rebem les seves preguntes, sinó que també els adults n'han de formular als nens per mantenir despert el seu interès pel coneixement. Per a això, el millor serà optar per preguntes obertes, en lloc de preguntes tancades que es puguin respondre amb un monosíl·lab.
- Animar-los a donar la seva opinió i, sobretot, fer-los saber que les seves opinions són importants. A més, exposar les seves opinions els ajudarà a organitzar els seus pensaments i els permetrà construir un relat de forma ordenada. També és important ensenyar-los a respectar les opinions dels altres, que és la base de valors com la tolerància i el respecte.
- Fomentar el diàleg i el debat. No s'ha de confondre el debat amb la discussió. L'objectiu ha de ser que el nen s'acostumi no només a donar les seves opinions de forma raonada, sinó també a exposar-les correctament (en to i estructura). En funció de l'edat podrem plantejar temes de més o menys dificultat. D'aquesta manera, ajudarem a generar processos d'escolta activa i construcció grupal del coneixement, mitjançant la participació i el diàleg sobre el tema seleccionat.
- Activitats extraescolars per a futurs filòsofs. Generalment, aquest tipus d'activitats es plantegen en grup perquè els nens puguin dialogar i compartir experiències i opinions. Un exemple són les classes de teatre, ja que conviden la criatura a posar-se en la pell d'una altra persona i reflexionar sobre els seus conflictes.