Entrevista
Criatures  /  Infància 24/09/2022

Dominic Wilcox: "Els dibuixos animats d'ara deixen poc marge perquè les criatures siguin imaginatives"

Artista, dissenyador i fundador de Little Inventors

4 min
criatures 24 setembre pag 8  Dominic  Willcox

BarcelonaUna màquina que tritura preocupacions, una serp marina que s’empassa el plàstic, un patinet familiar o una bicicleta per als dies de pluja. Són idees d’infants i joves que s’han convertit en prototips reals, de la mà de l’entitat britànica Little Inventors, fundada el 2015 per l’artista i dissenyador Dominic Wilcox. Durant set anys, l’organització ha aconseguit recopilar més de 20.000 invents de nenes i nens a través del portal Littleinventors.org , idees que responen a reptes que l’entitat planteja vinculades al medi ambient, el malbaratament alimentari i el canvi climàtic. De totes elles, prop de 300 s’han convertit en objectes tangibles gràcies a la col·laboració de l’entitat amb artistes i fabricants locals. El cap de setmana passat Dominic Wilcox va ser a Barcelona com a convidat destacat al festival Fixing the Future 2022, organitzat per Abacus i la plataforma educativa Habilis.cat. Durant la seva intervenció, l’artista i dissenyador va destacar la importància de potenciar la creativitat dels infants si volem treballar per un món millor. El Criatures hi va poder parlar:

Una màquina que tritura les preocupacions. Quina idea més original, i que necessària en els temps que vivim...

— És un dels prototips que vaig mostrar al festival Fixing the Future a Barcelona i que va captar més l’atenció dels assistents. El Thomas, de 8 anys, es va imaginar aquesta màquina, que esmicola els papers on els nens i nenes hi han escrit el que els amoïna. A canvi, el dispositiu els ofereix una resposta esperançadora i una petita xocolatina.

De la idea al prototip real!

— Sí! El del Thomas ha estat un dels invents que hem seleccionat per convertir-lo en un objecte real gràcies a la col·laboració que a Little Inventors tenim amb artistes i fabricants locals. En aquest cas, el Gareth va construir l’invent del Thomas i un cop acabat el vam portar a la seva escola. Els nens i nenes estaven molt emocionats i ell molt orgullós de l’invent que havia creat. Va ser un projecte molt bonic.

Thomas, amb el dibuix del seu invent i Gareth, el fabricant que ha fet realitat la idea del Thomas, una trituradora de preocupacions
Els reptes de l’educació prenen protagonisme al Fixing the Future

La tercera edició del festival Fixing the Future ha incorporat una secció dedicada a l’educació des de l’òptica STEAM, amb la participació de ponents líders en el sector, així com un dia sencer d’activitats i tallers per al públic familiar. Se sumen a les temàtiques habituals del festival: la transició ecològica, l'artivisme, la moda sostenible i l'alimentació conscient.

Com aconsegueixen que les criatures els facin arribar les seves idees?

— Normalment llancem un repte creatiu sobre un tema específic, per exemple l’oceà, l’espai o el medi ambient. Des de les escoles, els docents poden utilitzar el material didàctic que oferim a Little Inventors i que culmina amb aquests prototipus creatius que els nens i nenes dibuixen i que contribueixen a resoldre el repte que els hem proposat. Quan finalitzen l’activitat, els mestres poden pujar els dibuixos a la nostra plataforma i nosaltres escollim les idees que ens semblen més provocatives i interessants. Aleshores ens posem en contacte amb artistes i fabricants locals, que fan realitat els invents a partir d’animacions, maquetes o objectes tangibles. És un procés col·laboratiu, perquè l’ideòleg del giny, en aquest cas el nen o la nena, dona detalls al fabricant de com ha de ser el resultat final.

Quina reacció tenen els nens i nenes quan veuen aquella idea que han dibuixat convertida en una peça feta realitat?

— Aquest projecte va de prendre’s seriosament les idees dels infants i de creure en un mateix. Els infants creen de manera lliure i es poden imaginar idees que se surten de la norma i del que és més predictible. Si com a adults aconseguíssim crear com ho fan ells, potser obtindríem idees que contribuirien a resoldre problemes reals. Sense anar més lluny, aquesta setmana serem presents al Palau de les Nacions Unides de Ginebra explicant el nostre repte Lliga Climàtica, en què infants d’arreu del món aporten idees sobre invents que ajuden a salvar el nostre planeta. A més, hi haurà una exposició, de deu dies de durada, amb alguns dels projectes que hem rebut, incloent-hi les 10 millors idees preseleccionades. Espero que aquest conjunt de propostes inspirin els polítics. Els infants estan realment interessats en aquestes qüestions i hi tenen molt a dir.

Com més grans ens fem, menys creatius ens tornem?

— El sistema educatiu al qual estem sotmesos, basat sobretot en fets i coneixements, i el camí cap a l’adultesa fan que anem perdent la nostra creativitat natural. Com més conscients ens tornem menys expressem aquelles idees noves o diferents. La creativitat està relacionada amb què fas amb el teu coneixement i la teva experiència, i de com pots utilitzar el teu saber per fer sorgir noves idees que puguin millorar el nostre món.

I els infants han perdut creativitat?

— Penso que la creativitat humana és la mateixa ara que fa 30, 40 o 100 anys. Es tracta de com encoratgem aquest procés imaginatiu al llarg de la nostra vida. Sí que és cert que alguns jocs d’ordinador i els dibuixos animats deixen poc marge perquè les criatures siguin imaginatives. Abans els dibuixos de la televisió eren més simples i tu, com a nen, havies de ser creatiu per fer-los més interessants. Ara ja els hi donen tot fet.

Per què és important fomentar la imaginació de les criatures?

— Si els infants perdessin la inventiva viuríem en un món que recauria en els mateixos problemes. Necessitem persones amb noves idees, que puguin modificar el nostre món cap a millor. Quan els nens perden la seva capacitat creativa acaben pensant com si fossin ordinadors o robots.

Què podem fer des de casa per a impulsar la creativitat dels més petits?

— Generem-los espais perquè dibuixin i escriguin històries, i donem-los un retorn positiu quan ens mostrin el que han fet. Quan els adults reaccionem en negatiu davant les seves propostes, es redueix el seu procés creatiu.

A l'espera de propostes catalanes

La Xina, l’Índia, el Canadà, França i Suïssa. A la web de Little Inventors s’hi poden visualitzar centenars d’idees d’infants d’arreu del món, algunes de les quals s’han exposat a la Triennal de Milà o a l’Estació Espacial Internacional. L’entitat encara no ha rebut propostes d’escoles catalanes. Si esteu interessats a participar en el projecte i respondre a algun dels reptes que proposen, podeu posar-vos-hi en contacte a través del correu hello@littleinventors.org.

stats