Criatures 31/05/2021

TikTok, l'apli més bloquejada per les famílies

3 min
Una noia mirant TikTok amb el mòbil

Coincidint amb la pandèmia, l'ús de les xarxes socials es va disparar un 76%, segons dades de la plataforma de seguretat i benestar per a famílies Qustodio. No obstant això, hi va haver una gran protagonista capaç de desbancar Instagram: TikTok. Aquesta aplicació, coneguda a la Xina com Douyin, ja és present en més de 155 països, està disponible en 75 idiomes i compta amb més de 1.000 milions d'usuaris, segons l'empresa AppAnnie. Tot això gràcies al seu algorisme basat en contingut adaptat als interessos dels usuaris, que permet que qualsevol persona es converteixi en viral, i a una audiència captiva durant el confinament.

Tot i que podria semblar que l'auge es deu a la necessitat que es va tenir durant el confinament de trobar noves fórmules d'entreteniment, les dades analitzades recentment per Qustodio sobre l'ús d'aquesta apli mostren que, tot i la fi de l'estat d'alarma i la reducció de restriccions, TikTok continua tenint un ritme de creixement imparable. A escala global, l'ús de l'aplicació que en fan els menors ha augmentat un 37%, i ha passat d'una mitjana de 75 minuts per dia a 103 minuts per dia. I és que, segons dades pròpies de la companyia TikTok, 9 de cada 10 usuaris accedeixen a la plataforma més d'una vegada al dia.

A Espanya, el creixement és encara més gran. Els menors espanyols han passat una mitjana de 92 minuts al dia a l'aplicació, davant dels 65 minuts que hi passaven el 2020, fet que suposa un augment del 41,5%, i se situen només per darrere del Regne Unit, on s'hi passen 112 minuts de mitjana.

Què preocupa les famílies?

El temps que passen els menors davant de la pantalla és una gran preocupació per a les famílies, així com els riscos que comporten alguns dels reptes o challenges més coneguts en aquesta apli, fet que ha comportat que TikTok sigui l'aplicació més bloquejada per les famílies, segons Qustodio. El problema no només rau en els problemes físics i psicològics que poden patir els menors amb un ús irresponsable d'aquest tipus d'aplicacions, sinó que va molt més enllà.

I és que a Tik Tok se li estan començant a acumular les demandes. Fa menys de dos mesos la Comissió Federal de Comerç (FTC) dels Estats Units va anunciar que l'empresa havia de pagar una multa de 4,6 milions d'euros per haver violat la llei de privacitat dels nens. Ara, Anna Longfield, antiga comissària per a la infància al Regne Unit, acaba d'iniciar un procés judicial en nom de 3,5 milions de menors de 13 anys en què acusa la plataforma social de recopilar dades personals de manera il·legal de milions de nens des del maig de 2018, data en què va entrar en vigor el Reglament General de Protecció de Dades (GDPR) a la Unió Europea. I això no és tot. La quantitat de dades que són capaços de moure des d'aquesta plataforma ha provocat que gairebé 7 de cada 10 empreses es planegin utilitzar TikTok com a eina de comerç electrònic per arribar a la generació Z, segons la recent enquesta Media reactions de Kantar.

"Necessitem establir límits saludables per no posar els nostres fills en risc, i les dades ens mostren que encara queda molt camí per recórrer -afirma Eduardo Cruz, CEO i cofundador de Qustodio-. Sense eines de control parental ni una educació basada en el benestar digital dels més petits estem deixant els nostres menors davant d'una situació de vulnerabilitat absoluta, i les conseqüències a curt i llarg termini poden ser perilloses, com estem veient", conclou.

stats