Criatures 29/09/2021

Quan la responsabilitat és la millor motxilla

Com viatjar en moto amb la canalla de forma segura

3 min
Cal portar sempre casc homologat i que correspongui a la talla del passatger.

Amb la tornada a l’escola, també han tornat els embussos a les ciutats, i uns nivells de trànsit que ja recorden els que hi havia abans del confinament sanitari. Davant d’aquesta situació, molts pares i mares opten per utilitzar la moto –preferentment els escúters– per portar a classe els seus fills cada matí. I és que, segons apunta Cédric Parnaudeau, director general a Espanya de la companyia d’assegurances AMV, “l’abaratiment del preu d’aquests vehicles, la facilitat per aparcar-los, les restriccions de circulació en algunes grans ciutats, i la por a utilitzar el transport públic a causa de la pandèmia són arguments per considerar la moto i l’escúter com la millor opció de desplaçament per a elles i ells i els seus fills”.

Però la normativa vigent, i l’especial naturalesa d’aquests vehicles, que demanen una habilitat especial per conduir-los, són també aspectes imprescindibles a tenir en compte abans d’enfilar-nos-hi i de fer-hi pujar la mainada.

La llei i la lògica

La normativa de trànsit i seguretat viària de la DGT deixa ben clar que podem portar menors d’edat com a passatgers d’una moto sempre que tinguin més de 12 anys. L’excepció indica que poden fer-ho a partir dels 7 si el conductor és la mare, el pare, qui faci de tutor o qualsevol major d’edat que hagi sigut autoritzat pels primers.

Pel que fa al vehicle, sigui de la classificació que sigui, ha d’estar homologat per portar-hi un passatger, i la seva documentació tècnica ha de distingir si el seient és per a una o dues places. Ho diu al punt S.1 del permís de circulació de la moto. Una especificitat que, clarament, exclou la utilització per a aquesta finalitat d’alguns vehicles de mobilitat personal, com ara els patinets.

Si no ho tens clar, no ho facis

Com a pare i usuari de la moto de tota la vida, la pràctica m’ha ensenyat que no és aconsellable que les persones que convaliden el carnet per conduir cotxe per l’A2 i que no tenen experiència prèvia en la conducció d’una moto –encara que sigui una 125– facin el seu debut portant la canalla al darrere. Cal tenir un cert bagatge abans de llançar-nos a una activitat tan transcendent com és transportar els nostres fills sobre un vehicle potencialment perillós. Si no en saps prou, no facis les pràctiques amb una càrrega tan valuosa com la que et disposes a traginar. No són paquets, sinó persones.

Convé que aquest passatger tingui una alçada suficient per, ben assegut al seient del vehicle, poder recolzar els peus als estreps, per tal d’obtenir una posició ferma, ben falcada sobre la moto i evitar així possibles desequilibris, tant propis com de qui condueixi la moto. Si no hi arriben, sempre podem posar uns estreps addicionals, o un dels allargadors que trobarem al mercat. No cal dir que aquests tripulants han d’anar asseguts darrere del conductor, i en cap cas entre aquest i el manillar –molt perillós!–, com podem veure de vegades.

Quant a les mesures de protecció personals obligatòries, cal portar sempre casc homologat i que correspongui a la talla del passatger. Tan perillós és dur un casc massa petit com un que vagi balder, i en cap cas hem de fer servir cascos de persones adultes, ja que si són massa grans perden totalment l’eficàcia i fins i tot poden ser més perillosos que no portar-ne.

Convé que la criatura tingui una alçada suficient com per, ben assegut al seient del vehicle, poder recolzar els peus als estreps.

Per comprar el casc adequat convé adreçar-se a comerços especialitzats i deixar-se assessorar. L’etiqueta E i un número encerclat ens indiquen l’homologació europea d’aquest protector. Entre els diferents tipus de cascos que trobarem al mercat, la millor opció sempre és la dels integrals. Cal rebutjar totalment els tipus jet –oberts– i els modulars. L’incompliment del reglament és una falta greu, i ens pot suposar una multa de 200 euros.

La seguretat no és opcional

Més enllà del que ens marca la llei, és aconsellable que els nostres acompanyants vagin equipats amb roba que porti proteccions –si pot ser, homologades–, de colors ben visibles, i intentar evitar en la mesura del que sigui possible que portin pantalons curts i calçat inadequat, com sandàlies o xancletes. Si utilitzen calçat amb cordons o amb velcro, és imprescindible que vagin ben cordats, per evitar que es puguin quedar enganxats amb algun element.

La utilització de guants és força aconsellable per protegir-nos de possibles abrasions a les mans en cas d’una caiguda.

Priscilla Sellier, directora de màrqueting i comunicació de Peugeot Motorcycles, que és mare d’una nena de vuit anys, té clar que “l’experiència d’anar en moto per a un nen és especial, sempre és una aventura, però cal fer-la amb total seguretat perquè sigui un moment únic entre pares i fills”.

Les claus per anar segurs a l’escola
  • 1 Abans de fer el primer trajecte en moto, val la pena dedicar un temps a fer una explicació didàctica als futurs passatgers perquè entenguin com cal fer-ho, perquè aprenguin que determinats moviments poden ser perillosos i causa d’una caiguda per desequilibri. Convé establir unes pautes, en definitiva, perquè entenguin que estan a punt de protagonitzar un acte que demana responsabilitat i que no admet cap ximpleria.
  • 2 El conductor ha d’entendre que a partir d’aquell moment no pot fer una conducció brusca, amb accelerades i frenades sobtades. I que, en la mesura del possible, ha d’utilitzar un vehicle equipat amb frenada combinada (que actuï a la vegada sobre els dos frens) o, en el seu defecte, preferentment incidint sobre el fre posterior. Això ens obligarà a fer un bon manteniment d’aquests frens i dels seus sistemes addicionals –com l’ABS o l’SBC–, i també del control de la pressió i desgast dels pneumàtics, així com de l’estat de les suspensions.
  • 3 Abans de fer la primera accelerada cal comprovar que el passatger estigui ben assegut, amb el pes centrat i els peus sobre els estreps, i que tingui un lloc per agafar-se amb fermesa. Si no hi està, convé ensenyar-li que ens agafi per la cintura, mai pels braços, ja que ens limitaria la capacitat de maniobra, i pactar un codi de comunicació en cas de voler-nos dir alguna cosa durant el trajecte.
  • 4 Quan arribem al lloc, cal baixar de la moto lentament, observant el pas dels altres vehicles, amb precaució, sempre pel costat de la vorera i mai pel de la circulació, i vigilant, això sí, de no cremar-nos amb el tub d’escapament si està en una posició compromesa.
  • 5 Si podem, cal evitar que el passatger porti una motxilla a l’esquena. El seu pes el podria desequilibrar als revolts o provocar ferides importants en cas d’una caiguda. Millor dur-la al cofre de la moto, al bagul posterior ('top case') –si en tenim– o entre les cames del conductor si el terra de l’escúter ho permet.
stats