Criatures 09/09/2021

Montessori, un mètode també per aprendre a cuinar en família

La cuina pot ser una gran eina perquè la canalla guanyi autonomia

4 min
A les escoles Montessori, des dels dos anys, els nens preparen l’esmorzar, el dinar i el berenar.

“Com a mestra, he pogut observar com alguns dels meus alumnes, per diferents circumstàncies i motius, no han gaudit durant els sis primers anys de vida d'un entorn que els facilités dur a terme activitats amb les quals refinar els sentits. En canvi, a les escoles Montessori, on he treballat, des dels dos anys els nens preparen l’esmorzar, el dinar i el berenar, també la taula per a ells i els seus companys, se serveixen el menjar i mengen de manera autònoma. Després, recullen i netegen la taula”, explica Patricia Pérez, que ha publicat Cocinando en familia con Montessori (Vergara, 2021). Justament pels motius que assenyala, el llibre, més enllà de presentar més d’una vintena de receptes adaptades als més petits de la casa, busca orientar els pares en l’acompanyament dels fills mentre aquests guanyen autonomia en un ambient creat i basat en el mètode Montessori. A més, també vol dotar els infants de les eines necessàries perquè adquireixin les destreses que els faran aconseguir aquesta autonomia. I per abastar aquests objectius proposa diferents activitats per dur a terme en un espai comú que tots tenim a casa: la cuina.

“La cuina és el laboratori perfecte per realitzar activitats que aportaran infinitat de coneixements a les criatures. Per exemple, cuinar aporta nombrosos aprenentatges, com ara la interiorització de conceptes matemàtics quan han de tenir en compte la quantitat d’ingredients per preparar una recepta o a l’hora de pesar els aliments. També assimilen el concepte de les proporcions i interioritzen el del temps amb la preparació i cocció de diferents plats. Aprenen ciència i experimenten, per exemple observant les reaccions que tenen alguns aliments entre si”, enumera Pérez, que és guia Montessori de comunitat infantil, educadora de disciplina positiva per a famílies i aula per la Positive Discipline Association i educadora Up to You.

Aquesta autonomia que el llibre vol potenciar a través de la cuina i de situacions quotidianes s’acaba traslladant a tots els altres àmbits de la vida dels infants. “Ho fa impregnant el seu aprenentatge d’una cosa que no es pot trobar actualment en altres pedagogies: la capacitat de realitzar activitats sense l’ajuda d’un adult”. En tot cas, Pérez recorda que l’adult guiarà i acompanyarà l’infant en les propostes culinàries que presenta al seu llibre, però serà ell qui portarà a terme l’activitat, la transformarà en un aprenentatge significatiu i adquirirà la capacitat de prendre decisions per ell mateix.

El llibre ofereix una vintena de receptes adaptades als més petits de la casa.

“Segons els estudis realitzats per la doctora Maria Montessori, durant els sis primers anys de vida es desenvolupa la ment absorbent dels nens. En aquest període de temps, els canvis que es produeixen en l’infant se succeeixen molt de pressa. És un període en el qual aprendre no suposa cap esforç addicional, la criatura ho fa de manera natural utilitzant els sentits per explorar l'entorn que l'envolta i ho interioritza tot ràpidament convertint les seves pròpies experiències en aprenentatges significatius”, exposa Pérez. Per això el llibre es dirigeix a infants d’aquestes edats, perquè la manipulació i l’experimentació sensorial que duguin a terme, a més de fer-se de manera natural i entretinguda, es converteixin en aprenentatges que perdurin per sempre.

I com que cuinar no només és cuinar, sinó també el ritual que comporta –ser puntual, rentar-se les mans, saber servir una beguda, utilitzar els coberts de manera adequada, etc.–, el llibre també explica com els infants poden desenvolupar determinades habilitats socials. “Les lliçons de gràcia i cortesia són la base d’una bona educació, del respecte i de l’educació per la pau. Ajuden els nens a respectar els límits socials, la seva autonomia i la dels altres sense ansietat ni conflictes. Aprenent-les de petits amb senzills jocs de rol, assimilen situacions de vida pràctica i hi participen”, apunta Pérez.

L’experimentació a l’hora de cuinar que indica el llibre també surt de les parets d’aquest espai domèstic amb la proposta de crear un hort urbà perquè els infants coneguin d’on surten determinats aliments i perquè siguin conscients del cicle de la vida. “A través de la creació i cura d’un hort urbà, els nens aprenen diversos conceptes, com ara els cicles vitals de les plantes. Veure com neix, creix i mor un ésser viu ajuda els nens a interioritzar conceptes complexos per a ells, com el de la vida i la mort”, assenyala Pérez.

Però més enllà de tots aquests aprenentatges, les activitats que suggereix Cocinando en familia con Montessori també es tradueixen en temps per estar en família i estrènyer llaços afectius. “A casa meva vol dir confidències, poder conèixer millor els meus fills i parlar del que els preocupa. De vegades, crear moments de trobada és complicat, però cal intentar facilitar aquestes estones, i la cuina ens ofereix un marc perfecte per aconseguir-ho”, conclou.

1.
'Cocinando en familia con Montessori'

Patricia Pérez Cerveró

Ed. Vergara

Portada de 'Cocinando en familia con Montessori'.

____________________

Compra aquest llibre 

Fes clic aquí per adquirir 'Cocinando en familia con Montessori' a través de Bookshop, una plataforma que dona suport a les llibreries independents.

stats