Així fa de mare

Meritxell Tarragó Cruet: "La meva filla creu que si es fa gran, l’estimaré menys"

Directora de diverses corals i mare de l'Abril, de 10 anys. Dirigeix la Coral Lavare, el Cor Jove Kalíope, el Cor Femení Balaio de Ribes, la Coral Moixaina de Vilanova, el Cor-orfeó Calafellenc, la Coral l'Harmonia de Valldoreix i la coral de Sant Sadurní. Publica '100 coses del món coral. Una visió de la vida dels cors escrita des del cor' (Cossetània), coescrita amb David Puertas Esteve.

Meritxell Tarragó Cruet
20/02/2024
3 min

— Sempre he sentit que la música és màgica, i que per això cantem en les festes d’aniversari, quan volem aprendre coses difícils, quan expliquem contes... Però vaig viure una situació que em va impactar molt.

Explica-me-la, si us plau.

— L’Abril va néixer en una casa de dues plantes i després de cada sopar jo l’agafava en braços i pujava les escales per dur-la a l'habitació cantant-li la cançó de la caputxeta vermella. Quan ella tenia dos anys i mig, vam canviar de casa. Allà no teníem dues plantes i vaig deixar de cantar la cançó sense ser-ne conscient. Van anar passant els anys i, quan en tenia set, vam tornar a canviar de casa, ara amb els dormitoris al pis de baix. Un diumenge, tocava anar a dormir i em va dir: "Mama, em pots baixar en braços com si fos una nena petita?" La vaig agafar i quan baixava les escales vaig començar a cantar aquella cançó de la caputxeta vermella. Ella es va posar a plorar. "Què et passa, bonica? –li vaig dir–, recordes aquesta cançó?" I ella em va dir: "No, mama, no sé quina és, però tinc moltes ganes de plorar".

Uf, quin poder té la música, oi?

— A mi la música m’ha agradat des de ben petita. Recordo que tenia 6 anys i anava al pati amb el meu miniteclat Casio, de minitecles i amb uns minibotons de colors. El pianet m'acompanyava sempre. Quan va néixer l’Abril, casa nostra es va omplir de cançons. Una per anar a dormir, una per menjar, una per banyar-se. Cada ocasió era bona per inventar-me'n una. Encara no tenia un any i ja li posava les mans al piano, descobrint els sons aguts i greus, i anava imaginant quin instrument voldria tocar quan fos més gran. Però els anys van anar passant i no volia tocar-ne cap. I la flauta? I la guitarra? I el violí? Ella sempre deia que no.

Carai. Em deixes ben parat.

— A l’escola sempre m'han dit que, des de ben petita, l’Abril gaudeix molt de les classes de música. Quan tenia 5 anys la vaig apuntar a classes de sensibilització musical. Era una activitat molt agradable i ella hi anava sense queixar-se. Jo sabia totes les cançons que anaven treballant perquè es passava el dia cantant-les. Algunes, fins i tot, eren amb nom de notes. Però quan en va fer set, ja va dir-me que no volia fer cap activitat musical. Però mira si és cantadora, que estic segura que fins i tot això m’ho va dir cantant.

Potser va ser prou sàvia per no voler convertir la música en una obligació.

— Sí, em sembla que va ser exactament això. Ella viu la música des de moltes perspectives. Anem a concerts de gran format que presenta el meu marit en diversos auditoris, anem a ballades de sardanes perquè ell toca el flabiol, ve a molts dels meus assajos corals o escolta com estudio amb el piano el repertori.

Tens paciència. Esperes.

— La meva família va voler apostar per fer-me fer estudis que no eren musicals. Creient que era la millor opció per a mi vaig fer la carrera d’enginyeria química, però la vaig deixar un any abans d’acabar i avui em dedico únicament i exclusivament a la música. Jo no vull repetir el patró dels meus pares i he decidit estar atenta a tot allò que fa feliç a la meva filla. Si el seu camí no és tocar cap instrument, em semblarà perfecte.

Per què és bo que les nenes i els nens cantin?

— Una coral és un bon lloc per desenvolupar-se i canalitzar emocions. És un lloc on farà amics i amigues, coneixerà pobles fent trobades, aprendrà a treballar en equip, a escoltar i escoltar-se, a acceptar la seva veu i, per tant, a si mateix o mateixa, aprendrà a ser pacient, a ajudar i ser ajudat, a reforçar les llengües, la capacitat de memoritzar, a definir la lateralitat, a coordinar el cos, a millorar la seva respiració. I mil coses més.

Què preocupa, ara mateix, a la teva filla?

— Sovint li dic que fer-se gran és anar guanyant en autonomia, i que no ha de tenir por.

Por de què?

— Ella creu que si es fa gran ja no l’embolicaré amb el llençol com si fos una croqueta o que no li posaré la música preferida per despertar-la. Creu que si es fa gran, l’estimaré menys. Llavors jo l’abraço i li recordo que l’estimo fins a l’infinit i tornar, tres vegades. Que una mare mai deixa d’estimar un fill o filla per molt gran que es faci.

stats