Amb ulls de joc

Igualtat? Comencem pel joc!

Una botiga de joguines.

BanyolesVolem nenes lliures, adultes amb criteri, que es moguin pel món amb seguretat i sense por. Defensem la igualtat, firmem manifestos, ens escandalitzem amb les dades sobre la bretxa de gènere i la violència masclista. I, tanmateix, el joc, el primer espai en el qual infants i societat es troben, segueix ple d’estereotips.

Roba per jugar

Jugar, si els deixem fer-ho, és la seva activitat principal. La gran majoria de nens i nenes haurien de vestir-se per jugar. Però, com ho fan? Mireu els missatges que porta la roba que vesteixen. Les nenes vesteixen samarretes amb frases com Sweetie, Be kind, Princess, I'm cute. Els nens, en canvi, duen Be brave, Explorer, Leader. Per què la valentia i la curiositat són qualitats masculines i la dolçor i la simpatia són valors femenins? També hi ha diferències en la confecció. Les nenes porten malles i samarretes ajustades. Els nens, pantalons amples i còmodes, fets per córrer, saltar i enfilar-se. Les malles són còmodes per a tothom o només per a les nenes? I si ho són per a tothom, per què només les nenes les fan servir?

Els missatges a les botigues

A les botigues de joguines passa el mateix. Hi ha passadissos i seccions diferenciades: cotxes, dinosaures i eines per a nens; cuinetes, nines i manualitats per a nenes. El missatge és clar: tu cuida, tu construeix. Tu ocupa poc espai, tu explora. Tu observa, tu actua.

El llenguatge dels adults

La diferència no és només en el joc, sinó en com ens hi dirigim. "Que guapa!" versus "Que valent!". "A veure si la cuides molt, aquesta nina" versus "Uau, amb aquest cotxe podràs anar molt de pressa!". "Vigila un moment la teva germana" versus "Ajuda’m a arreglar això". I aquí és on ens ve al cap aquella reflexió de Wittgenstein: "Els límits del meu llenguatge són els límits del meu món". Si volem que els infants tinguin un món més ampli, potser hauríem de començar per ampliar el nostre llenguatge i, de pas, el seu vestuari i els seus jocs.

Quan comença tot plegat?

Segons diversos estudis, cap als tres anys els infants ja tenen consciència del seu sexe i comencen a adoptar estereotips de gènere que influiran en la seva manera de jugar, expressar-se i relacionar-se. Una investigació publicada el 2017 a la revista Science, posa de manifest que a partir dels sis anys moltes nenes ja associen la intel·ligència amb els nens i comencen a desestimar activitats que perceben com a pròpies de persones "molt intel·ligents". Això indica que els estereotips de gènere apareixen molt aviat i tenen un impacte en les oportunitats i decisions que els infants prenen des de ben petits.

Com li donem la volta?

Feu un exercici ràpid: llegiu aquesta frase: Joguines per a nenes. Què us ha vingut al cap? I ara aquesta altra: Joguines per a nens. Si les imatges que heu imaginat són exactament les mateixes, enhorabona! Si no, no passa res, formeu part de la majoria. El més important és ser conscient que, encara que pensem que no, com a adults portem una càrrega d'estereotips de gènere que influeixen en les nostres decisions.

Trieu joguines per a nenes sense condicionar-les i sense projectar expectatives. Obriu el ventall d’opcions i exploreu totes les possibilitats de joc que existeixen i pregunteu-vos: què no ha tingut oportunitat de provar? Quins jocs i joguines han estat restringits per motius culturals o socials?

Conclusió

Les nenes necessiten que les ajudem a visualitzar-se fent tota mena d’activitats, jugant amb tota mena de joguines i jocs. Cal reforçar-les amb aquest missatge i cal que ho fem amb sinceritat, amb alegria i entusiasme. Si volem una societat més justa i igualitària, comencem per l’essencial. Com juguen les criatures avui determinarà com miraran i com se sentiran en el món demà. I el joc hauria de ser un espai de llibertat.

stats