Les curioses peticions de les famílies als docents: "Li pots arrissar les pestanyes a la meva filla perquè no li toquin les ulleres?"
El 'Criatures' ha demanat a mestres i professors que expliquin quines són les demandes més sorprenents que els han fet pares i mares


Barcelona“Hola professor, el meu fill sempre té gana a les 10.30 h i el pati és a les 11.00 h. Podria avançar l’hora d’esbarjo?”. “Li agrairia que no utilitzi bolígrafs vermells per corregir els exàmens del meu fill. El vermell és un color molt agressiu i li genera ansietat. Podria utilitzar un rosa pastel o un verd aigua?” Amb aquests exemples el mestre d’educació primària Gerard Alarcón, que té més d’un milió de seguidors a les xarxes socials, feia una paròdia al seu compte d'Instagram, amb casos que no eren reals, de les peticions que actualment fan les famílies al personal docent.
Està clar que en els darrers anys ha canviat molt la relació entre les famílies i els docents. "El desprestigi social que pateix actualment la figura del docent ens està passant factura –assegura la presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, Mar Hurtado–. La visió de part de la societat és que el professorat es queixa tot el dia per les condicions laborals, però que després té dos mesos de vacances, plega a les 16.30 h, s’atura també unes setmanes per Nadal i Setmana Santa...”. Segons Hurtado, s’estan barrejant tantes queixes per part dels docents, “algunes d’elles amb arguments febles”, que les famílies ja no saben quina és la missió dels mestres. “La nostra tasca no se centra en el vessant de la cura de l’infant, ja que això correspon a pares i mares, sinó en l’educació”, explica. Un mestre, afegeix, ha de propiciar espais de socialització, preparar els infants per al futur amb contextos d’aprenentatge on es fomenti l’esperi crític, i, per exemple, no ha de canviar-li els mitjons cada tres hores si porta botes de pluja perquè li suen els peus. “Òbviament –matisa la presidenta de Rosa Sensat–, hem de generar moments confortables per a l’infant, però la nostra missió és educar".
A això, s’hi ha de sumar que les famílies, igual que està passant en la societat actual, tenen una mirada molt individualista: “El teu fill pot tenir una necessitat que el grup classe no té, i és el docent qui té aquesta visió global”. I a això encara s’hi ha d’afegir que hi ha una “protecció cap a la infància malentesa”. “Hem d’explicar que és bo que una criatura surti amb els genolls bruts perquè ha estat jugant a terra; els infants han de fer aquestes coses”.
Com canviar-ho?
Però com es pot revertir aquesta relació entre famílies i docents perquè tothom entengui quin és el seu paper? "S'anirà equilibrant perquè el sentit comú tornarà, però només ho aconseguirem si som conscients de la situació actual i si la volem canviar", assegura convençuda Hurtado. Això passa, afegeix, perquè els docents comuniquin millor quines són les seves funcions a l'aula i no s'enfadin amb les famílies. "Cal generar més espais de confiança i tornar a motivar les famílies perquè col·laborin amb l'escola".
El Criatures ha demanat a mestres i professors, a través del seu Instagram, que expliquin quines són les peticions més curioses que han rebut en els últims cursos per part de les famílies, i n'hem fet un recull. La mateixa presidenta de l'Associació de Mestres Rosa Sensat n'explica una: "A infantil tenia un infant amb un ull de vidre. Quan la mare ens ho va explicar ens va dir que, quan fes alguna tombarella, l'ull li podria caure a terra. El que havíem de fer era netejar-lo i tornar-l'hi a posar. Jo patia cada cop que es movia molt. Va passar algun cop a l'hora del menjador. La monitora, que era molt arriada, ho va resoldre amb molta naturalitat".
CRISTINA C.
Fa un parell d'anys marxàvem de convivències durant una nit amb un grup d'infantil. Em va venir una mare molt preocupada i em va dir que la seva filla de cinc anys dormia amb ella i durant la nit li tocava el pit. No feia pit, però en lloc de tenir un peluix, ella es calmava així des de ben petita. Em va demanar si podia dormir amb ella i així la podia suplir, i la nena descansar. La meva cara va ser un poema i em vaig indignar tant que li vaig contestar que a mi només em tocava el pit la meva parella.
SOEASY545
Anàvem d'excursió i la mare d'un nen ens va dir que s'havia deixat l'entrepà del dinar a casa i que, si no ens sabia greu, les mestres portéssim el seu fill a fer un menú al poble on anàvem d'excursió i que ja ens pagaria el tiquet a la tornada.
DEEPSEA390
Una família ens va dir que quan anéssim d'excursió li comprés a la seva filla patates rosses i algun suc al bar i que ja em faria un bizum.
PICH.SERGI
Vam organitzar un viatge de final d'etapa educativa. Els infants ho van preparar tot: el lloc (València), reserva en un càmping, el transport amb tren, fer els menús, decidir el pressupost, organitzar activitats i també els torns de cuinar i netejar. Una mare em va portar un catàleg d'una empresa que organitza viatges i amb la qual havia contactat i que ja "ens ho tenien tot preparat". "Així no anem de pobres i ens ho fan tot", va dir. Òbviament, vam fer el viatge que havia preparat l'alumnat. El fill d'aquesta mare no el van deixar venir.
ELIS2720
Ens van dir si li podíem escalfar la carmanyola en una excursió al mig la muntanya i si podíem posar l'aigua a la nevera de la classe... Evidentment, no en tenim.
SHEILABQ
Em van demanar que aprovés el seu fill perquè li havien dit que si suspenia alguna matèria no anirien a Disney i la família ja tenia el viatge reservat i pagat... Espòiler: no el vaig aprovar.
ROSACANALP
Fa uns anys, un alumne va copiar íntegrament un treball d'internet, però no d'una sola web, sinó que va anar agafant paràgrafs de diferents pàgines. En total va utilitzar-ne tres o quatre. Li vaig posar un zero. Els pares em van demanar una reunió i em van demanar que li posés un 5 perquè s'havia pres la molèstia de consultar diverses pàgines web i no ho havia copiat directament de la Viquipèdia. Això era fa uns anys, ara jo no ho fan, utilitzen la IA.
CAROCAMALI
Em van demanar si podia apuntar els deures a l'agenda perquè, si no, la mare o el pare no sabien quins deures havien de fer ells (els pares).
MARILOGAL
Em van demanar si podia portar-li els deures a casa cada dia mentre l'alumna estava malalta.
GRESQUITA
Em van demanar que posés un excel·lent a un alumne en una matèria on tenia un notable. Estudiava primària.
URGELLMR_13
No és sorprenent, però sí que és exigent: "Vull que el meu fill tingui dues o tres fitxes de deures a la setmana".
MARIADIAV
A l'escola bressol, una mare em va dir que em deixava deu euros a la motxilla del seu fill per si algun dia ella s'oblidava del xumet, jo anés a comprar-n'hi un de nou.
ROSAMARIARECHI
Era inici de curs a I3, a l'escola majoritàriament l'alumnat es queda a dinar. Una nena, a casa, ho menjava tot triturat per comoditat i, per tant, no mastegava. La mare ens ho va comentar mentre ens oferia un braç triturador.
RATOLINAEMMA
Una família em va demanar que parlés en castellà a la seva filla, que havia de ser més empàtica.
QUIPERDELSORIGENS
La mare d'un nin que havíem d'expulsar per un expedient ens va demanar a veure si li podíem convalidar aquests dies per alguns de vacances per no haver-lo de tenir tant temps a casa.
CAPSULETEF
Un pare, en una reunió, em va dir que a l'escola havíem d'ensenyar la masturbació.
LINA.BIBILONI
Quan les escoles varen tancar per covid, una família va preguntar si recuperaríem els dies que l'escola estaria tancada durant el mes de juliol perquè haurien tingut massa dies els fills a casa.
MAMEMONS
La mare d'una nena em va demanar que li arrissés les pestanyes perquè a casa no s'ho deixava fer. Les tenia tan llargues que li tocaven les ulleres.
PINTTUREL·LA
Una família va canviar l'infant d'escola i em va demanar si podia demanar-me el trasllat al seu centre per continuar sent-ne la mestra.
MRULLO12
Em van demanar si faríem fang aquella tarda perquè havia portat la nena a fer-se les ungles.