Amb ulls de joc
Família 17/09/2023

Blocs de construcció: el mètode científic en acció

El mètode és aplicable a molts altres jocs

2 min
Una nena jugant amb un bloc de construcció

BanyolesEl mètode científic és una eina fonamental per a la recerca i l'obtenció de coneixement basat en evidències, i sovint pensem en aquesta metodologia com una pràctica destinada als adults en laboratoris, però els infants des de ben petits, i sense ser-ne conscients, l’apliquen de manera instintiva quan juguen. A través de l’observació, l'exploració i l’assaig i l'error, desenvolupen habilitats cognitives essencials i una comprensió del món que els envolta.

Analitzem el mètode científic d'un infant jugant amb blocs de construcció i que, si observeu amb atenció, és aplicable a molts dels seus jocs.

  • Observació: Comença amb una observació simple. Veu una pila de blocs de i té la idea de fer una torre amb ells.
  • Hipòtesi: Basant-se en la seva observació inicial, l'infant fa una hipòtesi mental. Podria pensar que si posa els blocs un damunt de l'altre de manera ordenada, podrà fer una torre alta.
  • Experimentació: L'infant comença a posar els blocs un damunt de l'altre, seguint la seva hipòtesi. A mesura que afegeix més blocs, la torre creix, cau o acaba sent una altra cosa. Experimentar és un pas intens emocionalment, perquè implica passar a l’acció i sovint sorgeixen emocions, frustracions i també noves idees.
  • Recopilació de dades: Al construir la torre està recopilant dades de manera informal comprovant com es comporta la construcció mentre afegeix o treu peces.
  • Anàlisi de dades: Comença a analitzar les dades que ha recopilat. Potser nota que quan posa un bloc massa gran a dalt, la torre comença a inclinar-se o fins i tot pot caure.
  • Conclusió: Basant-se en les seves observacions i anàlisis, l'infant arriba a una conclusió. Pot decidir que cal ser més prudent i utilitzar blocs més petits per aconseguir una torre més alta i estable.
  • Comunicació de resultats: L’infant comparteix els seus èxits i fracassos amb adults o altres infants. I la seva manera de fer-ho no és precisament en forma de tesi doctoral, a menys que acceptem els crits i els blocs de fusta voladors com una mostra equivalent.
  • Replicació: Després de la primera construcció, decideix provar de nou amb altres blocs replicant l'experiment per veure si pot obtenir resultats similars o millors.

Conclusió

Einstein ho va afirmar amb molta habilitat: "El joc és la forma més elevada d'investigació". Amb el seu permís, nosaltres afegiríem que la base d’aquest pensament científic és el joc lliure que neix per iniciativa de l’infant, allunyat de la intervenció i dels objectius dels adults.

Fundadores de Jugar i Jugar i especialistes en joc infantil
stats