Família
Família 15/12/2022

Els avis xinesos estan farts de cuidar nens i a punt per fer-se virals

Àvies que rapegen, septuagenaris que canten, aficionats als videojocs de vuitanta anys. Han vingut a desafiar les concepcions tradicionals de l'envelliment a la Xina

Alexandra Stevenson i Zixu Wang / New York Times
6 min
Quatre membres de les Glamma Beijing gravant un vídeo a Beijing aquest estiu

HONG KONGUna dona de 65 anys s'ajup en un camp i agafa una col. Darrere seu, dues amigues es gronxen d'una banda a l'altra, amb cogombres i raves a les mans. “Aquesta col podrida, cal treure-la, menjar-se-la, aconseguir una mica de llibertat alimentària”, rapeja Guo Yifen, la dona de la col, amb veu greu i grinyoladora a la cançó L'autèntic rap de l'olla picant.

El trio, batejat com a Sister Wang is Coming, és conegut per compartir vídeos alegres a Douyin, la versió xinesa de TikTok. Guo i les seves companyes musicals, Wang Shuping, de 64 anys, i Wang Xiurong, de 66, tenen més de mig milió de seguidors, que es miren els seus vídeos musicals relacionats amb el menjar, amb temes com Bolets fregits i Rap del menjar de pagès.

El grup forma part d'un nombre creixent de xinesos d'edat avançada que han trobat l'èxit viral compartint la seva vida quotidiana en línia. En aquest racó de l'internet xinès, els octogenaris canten, els septuagenaris ballen tango i les fanàtiques de la moda amb cabells blancs posturegen per les passarel·les i ofereixen consells de maquillatge a milions d'admiradors. Fins i tot hi ha un home de 86 anys que no fa res més que jugar a videojocs com Call of duty.

Amb més de 260 milions d'habitants que superen els 60 anys, la Xina és el país del món amb més gent gran, i on el seu nombre creix més de pressa. Gairebé la meitat estan en línia. Alguns opten per viure-hi els seus somnis professionals, mentre que altres simplement es diverteixen. Molts troben companyia a través dels seus seguidors, un antídot per a una vida que, si no, seria solitària. Formen part d'una nova generació de jubilats xinesos que tenen menys nets que els anteriors, així com la llibertat financera per dedicar-se a les seves aficions i compartir les seves experiències a la xarxa.

Cantants, ballarins i celebritats accidentals formen part d'una comunitat mundial de gent gran que s'ha aficionat als alts i baixos de les xarxes socials. A la Xina, els influencers estan ajudant a desafiar un estereotip especialment arrelat que espera que els avis es quedin a casa i ajudin a cuidar les famílies netejant, cuinant i cuidant els seus nets, mentre els seus fills adults treballen. Per a alguns jubilats, els nets, però, no són cap problema, ja que cada cop més joves xinesos rebutgen el matrimoni o decideixen no formar una família.

"Mirem la vellesa dels nostres pares i pensem que hem de viure d'una altra manera", comenta Sun Yang, de 66 anys. Exprofessora d'anglès que es va jubilar fa més d'una dècada, Sun i tres de les seves amigues són influencers de moda que responen al nom de Glamma Beijing. Als seus vídeos porten roba vintage i moderna, i combinen recomanacions d'estil amb consells sobre la vida quotidiana. “El que fem ara és una cosa amb què només podíem somiar quan érem joves”, afirma. Molts dels més de dos milions de seguidors de Glamma Beijing tenen entre 50 i 60 anys. Però també n'hi ha de més joves, que fan preguntes a les dones sobre l'escola i les cites. N'hi ha que diuen que els tutorials els van ajudar a superar la por a envellir, assenyala Sun.

Les estrelles de Glamma Beijing inclouen de tant en tant la seva família als seus vídeos. La nora de Sun gestiona el compte de les xarxes socials, i la seva neta de 6 anys sovint ajuda a filmar. Però habitualment les quatre dones parlen de viatjar, sortir d'excursió i assistir als assajos de les desfilades de moda. La independència és un tema comú en molts dels vídeos de les influencers, ja que s'oposen a la idea que després de jubilar-se les persones grans s'han de quedar a casa i ajudar a criar la generació següent.

Als vídeos musicals de Sister Wang is Coming, Guo i les seves amigues corren pel camp, fent-se bromes les unes a les altres, o s'ajeuen damunt l'herba i somien despertes. Rapegen sobre el seu amor per la cuina i el menjar. És un món allunyat de les rutines diàries que tenien abans, quan eren mares i esposes amb fills per criar i marits per alimentar. “Els temps estan canviant –diu Lin Wei, de 67 anys, una altra Glamma i antiga infermera, que ha promès mantenir-se activa durant la vellesa–. Hem de seguir el ritme de la societat i integrar-nos-hi”.

Menys responsabilitat en la criança dels nets

La Xina s'enfronta a una sèrie de reptes demogràfics –com la caiguda del nombre de matrimonis i un mínim històric de naixements– que han contribuït a canviar les normes culturals sobre el significat d'envellir. Amb una de les edats de jubilació més baixes del món –la mitjana és de 60 anys per als homes i 55 per a les dones–, els xinesos tenen molt de temps per dedicar-se a noves activitats creatives a internet.

“Per a les generacions anteriors la vida quedava reduïda al si de la família, a mirar la televisió i a cuidar els nens –assegura Bei Wu, professora de salut global a la Universitat de Nova York–. Però ara aquesta generació, com que té menys responsabilitats en la criança dels nets, té més temps lliure. El seu àmbit d'activitat va més enllà de la família, per la qual cosa hi tenen molt més paper els amics i la vida social".

Per a les àvies raperes i aficionades al menjar que viuen en un poble a prop de Pequín, els vídeos van començar com una manera de passar el temps durant la pandèmia. “Només eren per divertir-se i fer el ridícul”, comenta Wang Shuping. Quan el fill de Wang, Ren Jixin, hi va anar de visita durant les vacances de l'Any Nou Lunar, va pensar que les podria ajudar a polir la seva actuació. “Desafinem. No tenim orella per a la música”, afirma Guo. Ren, compositor de documentals, va suggerir que el trio rapegessin en lloc de cantar, i va començar a escriure les lletres per al grup. Aquest any centenars de milers de persones van començar a seguir el compte de Douyin. Ren va tornar a casa i ara passa uns quants dies a la setmana escrivint, assajant i filmant.

“És un exercici per al cervell”, explica Guo sobre el contingut que creen. També els reporta diners. A través del seu compte de Douyin, Sister Wang is Coming obté prop de 1.400 dòlars al mes. No n'hi ha prou per viure, però a mesura que creix la seva base d'admiradors, han generat més interès de les empreses que s'hi volen anunciar.

Per a Glamma Beijing, la transmissió en continu és molt més lucrativa. Poden guanyar més de 27.000 dòlars per publicitat i comissions de vendes amb només un grapat de transmissions en directe. En una, a l'agost, les quatre àvies es van asseure al costat d'un llac en un parc de Pequín i van parlar de la seva joventut mentre 21.000 persones les miraven per internet.

Tot i això, l'èxit pot comportar dificultats. Algunes d'aquestes influencers de més edat són gestionades per agències de talent que imposen quotes extenuants i exigeixen als clients que promocionin productes i marques. Els admiradors poden ser inconstants, i les plataformes de xarxes socials com Douyin poden bombardejar els usuaris amb canals més centrats en la venda de productes que no pas en explicar una bona història.

Quan el 2020 Tang Shikun, de 86 anys, es va començar a gravar cantant, un miler d'espectadors sintonitzaven cada sessió. Avui només reuneix unes 20 persones en una transmissió. La plataforma Douyin li ha dit al seu net, Tang Rui, que gestiona el compte, que el contingut de Tang és massa simple i per això no es promociona a la plataforma. Això no ha molestat Tang, que actua sota el nom d'Avi a qui li encanta cantar. Antic inspector de municions en una fàbrica estatal, Tang fa 36 anys que està jubilat. La música, diu, li ha donat satisfacció des que es va traslladar del nord-est de la Xina, a la província tropical del sud de Hainan el 2019.

Tang, vidu, es va sentir sol al principi de viure en una nova ciutat. “Ara toco el teclat per a la gent a Douyin, i puc contactar amb tots els amics del món”, diu. A Tang li agrada tocar les cançons preferides d'alguns dels seus seguidors més assidus. A un admirador, un contractista de 50 anys que es fa dir Sunshine a internet, li agrada la balada tradicional mongola La praderia té un riu blau. Una altra admiradora, una dona d'uns 50 anys de la província sud-occidental de Yunnan, va demanar una vegada al net de Tang les seves dades del compte bancari. Li va enviar més de 2.000 dòlars. Tang va dir que havia guanyat més de 6.800 dòlars en propines i donacions des que va començar a publicar els seus vídeos a internet fa dos anys. "Toco el teclat i canto amb alegria, i la gent que m'escolta també es pot beneficiar d'aquesta felicitat", diu. “Crec que els ancians haurien de tenir la seva pròpia forma de vida –afegeix–. No s'han d'asseure sense fer res sinó que han de trobar les seves pròpies aficions per gaudir de la felicitat”.

stats