BarcelonaImpactant. Sorprenent. Emocionant. Divertit. Així descriuen el Pol, la Marcia, el Marc i la Maria, alumnes de 4t d'ESO del Col·legi Montserrat, el moment d'aquest dissabte en què han fet navegar un vaixell a la platja del Somorrostro de Barcelona. No és un vaixell qualsevol; l'han construït ells mateixos a l'escola, en un projecte que ha convertit el centre escolar en una autèntica drassana. L'experiència forma part del projecte Harbors-BCN, una iniciativa que va néixer a París el 2022 per reactivar la riba del riu Sena a través d'embarcacions de fusta i amb la implicació de col·lectius en risc d'exclusió. Diverses institucions han volgut replicar el projecte a Barcelona, vinculant-lo a la celebració de la Copa Amèrica aquest 2024, i van proposar-ho a l'escola Montserrat, que s'ha convertit en la primera escola de l'Estat a participar i a fer-se seu aquest projecte educatiu.
Els estudiants han treballat sis setmanes en deu grups i, amb l'ajuda d'un arquitecte i de l'equip maker de l'escola, han pogut dissenyar i construir la nau. Quan els ho van exposar, el Marc Rosàs havia estat un trimestre a la Gran Bretanya i el va sorprendre molt. Ara, un cop acabat tot el projecte, valora haver-ho pogut culminar i sobretot diu que ha après a treballar en equip. Això també ho diu la Marcia Adroer, que diu que s'ha adonat de la importància d'aquest treball en equip. Reconeix que quan van començar no tenia massa esperances: "Et diuen que faràs una embarcació i navegarà i no t'ho creus". Per això, la il·lusió encara és més gran en un dia com avui. "Molts no sabíem res de la vela –diu el Pol Correig–, no m'ho esperava tan professional". A banda de coneixements apresos més enllà del llibre de text i competències que en el treball tradicional d'aula no es donen, tots coincideixen en el fet que s'ho han passat molt bé, malgrat la feina que els ha portat.
La Maria Blanco ha estat una de les tripulants. Navega des de petita i competeix i, per tant, està acostumada a la vela cada cap de setmana. El projecte la va sorprendre i s'esperava una barca pesant, ampla i gran, però ha pogut posar en marxa una nau lleugera i li ha resultat fàcil. "Ha estat una nova experiència que m'ha obligat a adaptar-me en deu minuts al vaixell", explica la Maria.
"Una oportunitat d'or"
El Col·legi Montserrat fa molts projectes d'aquest tipus, però normalment es queden a la fase de prototip o maqueta. Per això, la directora del centre, M. Mar S. Izuel, veu Harbors-BCN com una "oportunitat d'or" perquè els permet generar un aprenentatge "passional, motivacional i vocacional" entre els estudiants. "La gràcia és que feien un projecte real", diu Ferran Fàbregas, coordinador de maker de l'escola, que explica també que els alumnes han pogut veure el valor de l'esforç i del treball acurat perquè les coses surtin.
A més de tot el treball tècnic i competencial que els ha aportat, Harbors també vol ser una manera de sensibilitzar els més joves "sobre la importància del mar i sobre la necessitat de desenvolupar el potencial del sector aquàtic i fer-ho preservant l'ecosistema". Així ho veu Raquel Gil, regidora de Promoció Econòmica i Treball de l'Ajuntament de Barcelona i presidenta de Barcelona Activa, una de les institucions que han impulsat el projecte a la ciutat, al costat de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia i la Nova Bauhaus Europea, la consultora Edenway i l'estudi d'arquitectura francès Ars Longa.
Gil destaca també que la celebració de la Copa Amèrica de vela és una "oportunitat immillorable" per acostar tot aquest sector, el de l'economia blava, a la ciutadania i millorar-ne el coneixement. En aquest sentit, Izuel insisteix que fer vela, per als barcelonins, volia dir anar a dues hores de la ciutat, i que aquest projecte els ha acostat al mar. Per això, creu que valdria la pena que Harbors-BCN no es quedi només al Col·legi Montserrat, sinó que es pugui replicar i, fins i tot, fer una regata entre escoles. Mentre això no passa, el vaixell es quedarà al Club Patí Vela de Barcelona, disponible durant la Copa Amèrica. Després, tornarà a pujar a Collserola, a les instal·lacions del Col·legi Montserrat, amb la il·lusió de, com a mínim, treure'l a navegar un cop a l'any. Els alumnes tenen clar que ho repetirien, així que de navegants en trobaran.