La tecnologia educativa es fa gran al Mobile World Congress

Els Mobile Learning Awards, que reconeixen iniciatives que incorporen les noves tecnologies en l’educació, premien una biblioteca digital i una experiència virtual basada en la fotografia

Judit Monclús
12/03/2016
3 min

En el context de l’últim Mobile World Congress, el programa mSchools, impulsat per Mobile World Capital Barcelona, va recollir l’èxit de les iniciatives que hi celebrava: els Mobile Learning Awards (MLA), el Changing Education Together (CET) i l’Edu_Hack. Totes, encaminades a potenciar les noves tecnologies en el camp de l’educació i a debatre el rol de les escoles en l’evolució digital. “El CET i els MLA van omplir a vessar l’auditori més gran del Hall 8 del Mobile World Congress amb més de 500 directors de centre, coordinadors i caps d’estudis, en una jornada de col·loquis i xerrades sobre el futur de l’escola que va permetre veure exemples d’escoles catalanes que incorporen les tecnologies mòbils de manera efectiva, i de docents que innoven amb els seus alumnes”, assenyala Albert Forn, director de mSchools.

La quarta edició dels MLA ha registrat una alta participació, amb més de 100 experiències d’aprenentatge amb tecnologia mòbil a l’aula i 32 experiències innovadores de centres. En la categoria d’Escola Més Innovadora en mEducation, el primer premi va recaure en l’escola Els Cossetans de Cunit, pel projecte La biblioteca digital i la ràdio escolar, que segons la professora Pilar Soro consisteix a “millorar l’escriptura i l’expressió oral dels alumnes mitjançant l’ús creatiu de les tauletes en català, castellà i anglès”. “Amb l’app Book Creator els estudiants es converteixen en creadors de contes, narracions multimèdia i continguts curriculars de tota mena. Els vam penjar a internet perquè es poguessin consultar i, ara, aquesta col·lecció és la biblioteca digital de l’escola, que va creixent a mesura que els alumnes produeixen les seves obres”, explica Soro. La segona part del projecte d’aquesta escola va consistir a crear una ràdio escolar online a partir de Soundcloud.

ELS TEMPS CANVIEN

ELS TEMPS CANVIEN“Aquests projectes sorgeixen de la voluntat d’un grup de mestres que pensem que no només podem fer les coses que hem fet sempre, que els nostres alumnes no són ni tan sols com els de fa tres anys, i evidentment hem de canviar la nostra manera d’ensenyar i aprendre. Ara tenim l’accés a internet a la mà, tenim la porta oberta al coneixement, no necessitem tants llibres, i tenim una responsabilitat molt gran: aprendre junts a gestionar el canvi”, diu Soro. “mSchools ens dóna impuls per assumir el nou repte: fer-ho extensible a tota l’escola i fer-ne difusió a l’àmbit educatiu amb la mateixa filosofia: crear, publicar i compartir”.

En la mateixa categoria es van repartir el segon i tercer lloc les escoles Sant Gervasi Cooperativa de Mollet del Vallès pel projecte Integració de la tecnologia mòbil a l’escola, i l’institut Vall de Llémena de Sant Gregori per La tauleta digital a l’aula: una eina eficaç.

La categoria Millors Experiències d’Aprenentatge amb Tecnologia Mòbil a l’Aula, dels MLA, es va fixar en el projecte 360 graus d’aprenentatge immersiu, encapçalat per Francesc Solans, de l’institut Vallverdú de les Borges Blanques: un conglomerat metodològic que desenvolupa una proposta didàctica fent servir imatges de 360 graus a través dels mòbils i les ulleres Google Cardboard.

La segona posició va ser per al projecte Our Story, de l’institut Pons d’Icart de Tarragona: una proposta didàctica per a alumnes de primer i segon d’ESO mitjançant Toontastic, una apli per crear dibuixos animats, implementada en una assignatura d’impuls a la lectura en anglès, sota la supervisió de la professora Mònica Escarcellé.

El projecte El camí de tornada a casa va obtenir la tercera posició. Encapçalat pel professor Òscar Ortego, de l’escola Anselm Clavé de Ripollet, partia de la idea de veure com els escolars inventaven i creaven una història a partir de l’explicació del començament del conte d’Oliver Jeffers The way back home.

stats