Escola 28/06/2021

Resiliència: el paper dels mestres

La neuroeducadora Anna Forés anima els mestres a ser "tutors de resiliència"

2 min
Anna Forés un un fotograma de la conversa als Education Talks

La resiliència, la capacitat de sortir enfortits de les situacions adverses, té un indubtable component genètic, "però l'ambient és fonamental" per generar-la. És a dir, es pot treballar la resiliència, i les escoles són un entorn propici per a això.

Així ho considera la doctora en filosofia i ciències de l'educació i directora adjunta de la Càtedra de Neuroeducació UB 1ST, Anna Forés. I, en aquest sentit, apel·la al paper que els mestres poden desenvolupar com a "tutors de resiliència". Al seu parer, el docent pot ser "la catapulta" que ajudi els seus alumnes a "tirar endavant".

Durant la seva intervenció en les converses Education Talks: Diàlegs per a Transformar, organitzades per la Universitat Abat Oliba CEU, Forés va anar comentant la diversitat d'aspectes que es poden estimular per fomentar la resiliència en l'entorn educatiu. Un d'ells és el sentit de l'humor. A vegades, és el factor ignorat, però hauria d'"estar molt més present a les aules i en les famílies", observa.

Durant un col·loqui amb la directora del grau en psicologia de la UAO CEU, Laura Amado, Forés va fer esment d'algunes palanques que incideixen en la resiliència: creativitat, existència d'una xarxa de suport, autoestima, funcions executives, i va destacar que les relacions interpersonals hi ocupen un lloc central. En aquest sentit, Forés remarca la importància "de la mirada de l'altre" i de l'existència d'un "amor incondicional". "La inclinació segura durant els primers anys és bàsica".

Education Talks amb Anna Forés

Des del seu punt de vista, la pandèmia també ens ha deixat alguns aprenentatges que poden ser interpretats en clau de resiliència. Estudis realitzats pel seu grup de recerca amb mestres i famílies revelen que "la pandèmia ens ha ajudat a prioritzar". "Hem parat, hem vist el que és realment significatiu i després hem continuat vivint", explica. A més, aprecia que la pandèmia ens ha impulsat a descobrir "què és el que dona sentit a la nostra vida".

Forés va començar la seva intervenció definint els contorns de la resiliència, i va alertar que, més que resistir davant l'adversitat, ser resilient implica "persistir". "És la possibilitat de projectar un futur, de generar oportunitats". També va explicar que la resiliència funciona com un procés i que no cal topar-se amb un succés traumàtic per desenvolupar-la.

VI Education Talks

Education Talks és la plataforma per a la innovació educativa que va crear la Universitat Abat Oliba CEU el 2015. A través d'aquesta iniciativa, aquesta universitat posa a la disposició dels educadors un lloc per a reflexionar sobre la seva labor i el sentit de les profundes transformacions que experimenta el món educatiu. En la seva sisena edició hi participen Chema Lázaro, Victor Küppers, Èlia López Cassà, Marc Vidal, Luis Cros i la mateixa Anna Forés.

stats