Criatures 22/03/2021

Més recursos per combatre les desigualtats socioeducatives fora l’escola

Clam per una aposta decidida per l’Educació 360

3 min
Cal aprofitar els recursos locals per enfortir les oportunitats d'aprenentatge tant dins com fora de les aules

Les comunitats educatives locals han continuat treballant durant la crisi derivada del covid-19 perquè el confinament no esdevingués aïllament per a milers d’infants i famílies i que la pandèmia no fos un parèntesi per a l’educació. Per compensar les pèrdues del tancament de les escoles, sobretot s'han impulsat dues iniciatives clau: el disseny i programació d'un estiu enriquit per als infants i joves més vulnerables, i l'aposta per dispositius de suport educatiu perquè cap alumne es quedés enrere. 

Els dies 10 i 11 de març, l’Aliança Educació 360 va celebrar telemàticament la "Jornada Anual Territoris 360: comunitats resilients al servei de l’equitat", la trobada referent de professionals, administracions i organitzacions de tots els sectors i àmbits educatius que treballen per impulsar ecosistemes educatius als seus territoris. “Una de les lliçons que ens deixa la pandèmia és que una educació que no deixi ningú enrere requereix una comunitat ben articulada al voltant dels aprenentatges. La idea que aprendre es dona en qualsevol moment i en qualsevol lloc s’ha convertit en una realitat quotidiana per a milions d'infants i adolescents”, va explicar Fathia Benhammou, directora de l’Aliança Educació 360. Per la seva banda, Albert Quintana, vicepresident de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, apostava per "provocar un canvi de mirada i promoure iniciatives que facin possible garantir oportunitats educatives a tots els infants i joves més enllà de l'escola. I celebrem que aquesta visió educativa s'hagi estès i sigui compartida per tants municipis, organitzacions, entitats... de tot el territori”.

La recerca indica que les activitats educatives que es fan fora de les aules tenen una gran importància per al desenvolupament ple i ric de les persones. De fet, es calcula que un infant de 12 anys amb menys oportunitats educatives fora de l’escola ha tingut 6.000 hores menys d’aprenentatge només durant la primària. Però no tots els infants hi tenen accés, i el covid-19 ha sigut un accelerador d’aquesta bretxa educativa entre els que poden gaudir d’aprenentatges fora de l’horari escolar i els que no. Per a molts alumnes d’entorns vulnerables, l’aprenentatge es va veure aturat pel tancament de les escoles. Però, en molts territoris, l’existència de comunitats resilients va facilitar respostes àgils a les necessitats socioeducatives de molts d’aquests infants i joves. En aquest context, el tancament dels museus, biblioteques, centres cívics, caus i esplais, escoles de música, etc. ens ha recordat el rol crític i complementari que tenen aquestes institucions i la necessitat de considerar-les part essencial de l’educació pública. 

“L’educació són les comunitats locals” 

Amb les escoles tancades, molts líders municipals, entitats i organitzacions van mobilitzar els seus recursos per respondre a les necessitats de les seves comunitats i garantir la promesa d’una educació de qualitat per a tots els infants i joves (sigui presencialment, en línia o amb un enfocament híbrid). Però les escoles soles no poden donar resposta a aquests reptes. I no haurien de fer-ho. Aquests reptes comunitaris requereixen solucions comunitàries. Això implica un nou nivell d’intervencions coordinades que aprofitin i fusionin els recursos locals existents: els entorns d’aprenentatge comunitari. En aquest sentit, Bela Shah Spooner i Gislene Tasayco, de la National League of Cities (Washington DC), van presentar durant les jornades el programa Education and Expanded Learning i van explicar l’experiència de la NLC promovent els entorns d’aprenentatge comunitari. "Diferents estudis estan mostrant que hi ha alumnes que estan tornant a l'escola i han perdut un any d'escolaritat. Necessitem uns ecosistemes educatius que cobreixin i ampliïn les oportunitats de tots els alumnes", va explicar Gislene Tasayco. Segons Bela Shah, "és clau convèncer els líders municipals que les extraescolars i els programes d'estiu han d'estar entre les seves prioritats". "Els municipis tenen un gran paper per millorar les oportunitats del conjunt de la comunitat".

La NLC treballa per construir comunitats (ciutats, pobles…) d’aprenentatge amb el lideratge municipal i l’acció col·lectiva dels agents del territori, un clar referent internacional per a tots aquells municipis, entitats i organitzacions de Catalunya que treballen per garantir oportunitats socioeducatives a tots els infants i joves. 

“Aquesta crisi ens ha activat per garantir l'educació a tots els infants i joves” 

Aquest any hem sigut espectadors de com els territoris no només han resistit els cops sinó que han proposat solucions educatives adaptades a cada context. Però l’acceleració sense precedents de desigualtats educatives que ha suposat aquesta crisi requereix una aposta ferma per part de tothom. I, especialment, necessita el lideratge de l’administració local, que és qui està més ben posicionada per traçar accions significatives i duradores tant dins com fora de l’escola. Així, Fathia Benhammou va tancar la Jornada Territoris 360 apuntant els principals reptes, objectius prioritaris i línies d’actuació del moviment, especialment de cara a l’estiu: “Tenim la responsabilitat de desplegar accions i polítiques que garanteixin un #EstiuEnriquit perquè tots els infants i joves aprenguin i es diverteixin”. “No es tracta de tenir LA gran política que resolgui tots els reptes, sinó de tenir clar l’horitzó i anar implementant mesures que ens portin cap aquí", va destacar Benhammou. 

stats