Escola03/10/2020

Les ràdios escolars fan pinya

La nova xarxa d’emissores escolars vol ser un altaveu de la tasca que fan els alumnes i les comunitats educatives dels centres

Gemma Castanyer Mora

Escriure un guió, revisar-lo, posar-se davant d’un micròfon i deixar que la paraula, la música, els efectes i els silencis facin la resta. Diuen que la ràdio és pura màgia, un mitjà camaleònic que ha pogut i ha sabut adaptar-se a la revolució tecnològica dels nostres temps i que avui podem escoltar des del dispositiu que desitgem i a l’hora que desitgem.

Al marge de la seva funció informativa i d’entreteniment, la ràdio pot ser també una gran eina pedagògica. Quan es fa ràdio es treballa la comunicació, l’expressió oral i escrita, el to, el joc sonor, la imaginació i la improvisació, entre altres competències. A casa nostra hi ha gairebé un centenar d’emissores escolars que fan ràdio amb l’objectiu de donar a conèixer aquest mitjà de comunicació a infants i adolescents, i a més oferir-los un altaveu on puguin expressar idees i inquietuds. “Aprenen a comunicar de manera oral”, diuen l’Anna Pérez i la Núria Cervera, membres de l’equip directiu de l’Escola Jacint Verdaguer de Barcelona (foto superior). En aquest centre els infants de primària, de manera rotativa, fan un programa de ràdio a CintoRàdio, la ràdio de l’escola, que s’emet per internet. “Juguen amb l’entonació. Expressen emocions i estats d’ànim. Treballen l’aprendre a aprendre, l’autonomia i a coordinar-se els uns amb els altres”, afegeixen.

Cargando
No hay anuncios

RÀDIOS EN XARXA

Seguint precedents que ja es porten a terme en altres parts del món, com a les Radios Escolares Córdoba (Argentina), les Radios Réseau (França) o la Red de Emisoras Escolares de Canarias (illes Canàries), a casa nostra també es vol enxarxar el conjunt d’emissores escolars, juntament amb les del País Valencià i les de les illes Balears. La iniciativa és obra de l’entitat sense ànim de lucre COMSOC-Comunicació Social, especialistes en projectes comunicatius per a escoles. Durant els darrers set anys l’entitat ha organitzat el concurs de podcast Contes del Món, gràcies al qual han iniciat un treball en xarxa amb dues-centes comunitats educatives de Catalunya, el País Valencià i les illes Balears. A partir d’aquest projecte, que ha arribat a generar mil relats sonors, vuit llibres-CD i un conjunt d’espectacles d’animació, la voluntat de l’entitat és cocrear una xarxa de ràdios escolars per poder compartir el coneixement radiofònic que neix de cada experiència: “Sabem que el que estem fent no és nou, però teníem la voluntat de compartir coneixements i eines, de fer projectes junts i donar visibilitat a la feina que fan les escoles en aquest sentit i que normalment no surt fora de l’àmbit escolar”, explica Damià Caro, membre de l’entitat. “La idea també és crear un portal on hi hagi recursos, on es pugui aprendre a fer ràdio, compartir material i escoltar els podcasts”, afegeix.

Cargando
No hay anuncios

La cocreació d’una xarxa de ràdios escolars també està oberta a les ràdios locals i comunitàries. L’11 de novembre el projecte es presentarà al Mercat de l’Audiovisual de Catalunya (MAC) de Granollers, on es donarà a conèixer el nom de la xarxa de ràdios escolars -que s’ha votat a través d’una enquesta virtual- i on es presentarà el logotip i la pàgina web.

Cargando
No hay anuncios

COMUNICAR SENSE PANTALLES

Un altre tret que distingeix els diferents projectes de ràdio que es fan a les escoles és que els infants i adolescents aprenen a comunicar i a expressar-se sense cap suport visual: “En un món on la imatge ens vol ocupar sempre -a través de les xarxes socials, la televisió i internet-, aquí els nois i noies aprenen a jugar només amb el so. Entren dins un univers desconegut però que els atrapa. Poden recrear diferents situacions dramàtiques, jugar amb els silencis, utilitzar tons de veu i efectes sonors. Aquí tothom té el seu rol i tots els alumnes són importants. A més, per als centres educatius la ràdio és un mitjà molt accessible i poc costós”, afegeix Caro.

Cargando
No hay anuncios

I quan descobreixen un mitjà tan màgic hi ha sempre algú que voldria dedicar-s’hi: “Quan anem a les escoles i acabem els tallers que hi fem sempre veus algú que se t’acosta i et pregunta. Els ha agradat i volen repetir, i això és positiu”, conclou. Qui sap si això serà la llavor de futures vocacions.

Cargando
No hay anuncios

Què fem quan fem ràdio?

Segons es recull en el quadren ‘La ràdio a l'escola' del CEP EIVISSA es treballa:

Cargando
No hay anuncios
  1. La competència en comunicació lingüística.
  2. La competència matemàtica.
  3. La competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
  4. El tractament de la informació i la competència digital.
  5. La competència social i ciutadana.
  6. La competència cultural i artística.
  7. La competència per aprendre a aprendre.
  8. L’autonomia i la iniciativa personal.
  9. El treball per projectes.
  10. La relació amb l’entorn.