Criatures 08/04/2021

Una eina que afavoreix l’orientació acadèmica

Desenvolupat en el marc de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB, 'Argó' és un programa de suport a la transició entre la secundària i la universitat

4 min
El programa els permet conèixer l’entorn formatiu i professional de la UAB

Si bé és cert que a batxillerat, davant d’un canvi d’etapa imminent, l’alumnat sol mostrar interès per allò que els espera a la universitat i comença a informar-se'n, de bracet amb la família o l’institut, també ho és que abans d'arribar-hi sovint encara veuen la universitat a anys llum, amb els prejudicis que això comporta. Per sort, cada cop hi ha més entitats que s’ocupen de fer que aquesta transició es visqui d’una forma més conscient i doten d’informació i eines els joves per apoderar-los a l’hora d’enfocar el seu futur. És el cas del programa Argó, ideat fa gairebé dues dècades en el marc de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UAB, que també posa a l’abast dels docents de secundària i batxillerat recursos perquè acompanyin els seus alumnes en aquesta etapa de transició. 

Tal com apunten la coordinadora del programa Argó, Begonya Oliveras, i la subdirectora de l’ICE, Anna Ortiz, “tots els involucrats en el programa entre les edicions 2003/2004 i 2017/2018 van mostrar-se satisfets amb l’experiència i consideraven Argó una eina que afavoreix l’orientació acadèmica”, una conclusió extreta de la recerca duta a terme el 2018, en la qual van participar 1.179 persones entre estudiants i docents d’ESO i de la UAB. 

Entrant en detall, Oliveras i Ortiz destaquen que “mentre que als estudiants el programa els permet conèixer l’entorn formatiu i professional de la UAB, afavoreix la seva reflexió al voltant dels seus interessos i vocació professional, i els fa desenvolupar competències transversals com el treball en equip, l’autonomia i l’esforç, el professorat de secundària considera els assessoraments i les estades com dues activitats que ajuden a l’orientació professional de l’alumnat”. L’anàlisi també assenyala com a aspecte positiu la possibilitat que l’alumnat pugui accedir a recursos que als centres educatius no tenen a l’abast, fet que s’uneix “al contacte amb professorat universitari, l’interès que desperten els temes de recerca proposats, la millora dels recursos d’aprenentatge i la motivació de l’alumnat”. A més, el professorat universitari manifesta que la seva participació “ha afavorit el coneixement dels trets, les necessitats i la manera de treballar dels centres de secundària, a més d’acostar-se al nivell acadèmic dels estudiants”. 

Bastir ponts

Si bé és cert que a l’ESO l’alumnat no té ni la maduresa ni l’autoconeixement suficient per plantejar-se etapes més enllà d'aquella on són, i que els centres educatius són els que s’han de fer càrrec de l’acompanyament d’aquests joves, Oliveras i Ortiz coincideixen que el programa Argóajuda a conèixer àrees del coneixement que de vegades són desconegudes per l’alumnat”. I afegeixen: “Els que participen en els tallers d'Argó poden veure què es fa en diferents facultats, mentre que els que participen en estades, assessoraments i cursos d’estiu estableixen una relació directa amb el professorat de la UAB, i això els fa sentir més apoderats per estudiar a la universitat”. 

Els que participen en tallers d''Argó' poden veure què es fa en diferents facultats.

Alguns docents de centres educatius participants “comenten que s’ha utilitzat aquest coneixement de la universitat per orientar la tasca dels centres, que han reforçat matèries que trobaran a la universitat i han avaluat quines són les competències que l’alumnat necessita per accedir-hi”. D’altra banda, les estades d’estiu permeten compartir inquietuds amb altres estudiants i conèixer com es fa recerca en diferents àmbits. Per exemple, apunten, “es fan estades en diferents laboratoris de la UAB on es fa recerca en temes d’actualitat com ara la resistència als antibiòtics, la fagoteràpia com a alternativa al tractament amb antimicrobians, la immunologia al sistema nerviós central, l'enginyeria informàtica, els nanofàrmacs, tallers matemàtics, materials medievals, etc., i també d’altres en jaciments arqueològics arreu de Catalunya on hi ha excavacions dirigides per equips docents de la UAB”.

Suport als TR

Una altra de les àrees de treball d’Argó és l’assessorament que el professorat de la UAB fa als alumnes de batxillerat durant l’elaboració dels treballs de recerca (TR). Per Oliveras i Ortiz, aquesta tasca persegueix dos objectius: “que el professorat universitari s’apropi a la secundària i conegui les seves inquietuds i dificultats, i que els estudiants aprofundeixin en una temàtica acompanyats per l’assessorament d’un expert que els fa de guia”. Alhora, subratllen, “l’alumne pot fer pràctiques de laboratori en les instal·lacions de la UAB amb material que no té a l’abast en els centres educatius”.

Els premis Argó busquen reconèixer l’esforç de l’alumnat en l’aprenentatge i en la recerca.

La cirereta del pastís d'aquest acompanyament l’aporten els premis Argó a treballs de recerca de batxillerat i a projectes de cicles formatius de grau superior. Els premis tenen la finalitat de reconèixer l’esforç de l’alumnat en l’aprenentatge i en la recerca i enguany celebren la seva 18a edició. L’alumnat guanyador en edicions anteriors, expliquen Oliveras i Ortiz, “considera que l’experiència de rebre el premi va suposar una gran satisfacció personal, un reconeixement a la feina ben feta, una orientació en els seus estudis i un augment de l’autoestima”. Alguns afirmaven, igualment, “que els va influir en l’elecció dels estudis superiors”. El primer premi Argó de cada modalitat atorga matrícula gratuïta el primer curs de grau.

Serveis a l’abast d’alumnat i personal docent
  • Assessorament en treballs de recerca de Batxillerat, per part de professorat de la UAB
  • Estades d’estiu. Durant tres setmanes l’alumnat de batxillerat fa una estada al campus i col·labora en tasques d’investigació dels departaments i instituts de recerca de la UAB. Paral·lelament, hi pot desenvolupar la part pràctica del treball de recerca de batxillerat
  • Tallers, xerrades, taules rodones, jocs, gimcanes... organitzades pels departaments de la UAB per donar a conèixer les disciplines d’estudi de manera lúdica
  • Conferències dirigides a estudiants de batxillerat per divulgar la recerca socialment compromesa que es fa a la universitat
  • Cursos d’estiu per a alumnat d’ESO, batxillerat i cicles formatius dissenyats i impartits per professorat de la UAB perquè s’apropin a les diferents disciplines d’estudi de manera pràctica
  • Per als docents ofereixen jornades d’actualització de continguts organitzades pels departaments de la UAB sobre temes d’actualitat en què s’investiga
  • Equips de treball internivell. Grups de treball formats per docents d’ESO i batxillerat i per professorat de la UAB sobre aspectes relacionats amb la seva disciplina a fi de trobar sinèrgies i de treballar conjuntament
stats