Escola15/12/2018

Dificultats per aprendre ortografia

La disortografia és la complicació per adquirir les normes ortogràfiques

Mari Mateu Carbó

L’escriptura és un dels aprenentatges més complexos en l’etapa escolar i ve acompanyat d’una dificultat afegida: l’ortografia. L’ortografia és pròpia de cada llengua i abasta el conjunt de formes gràfiques acceptades i les normes que regulen la utilització de l’escriptura d’una llengua.

D’aquesta manera, els infants, a banda d’aprendre a utilitzar les diferents formes gràfiques, han de conèixer unes regles per saber quan posaran una grafia o una altra, i moltes voltes aquestes normes no són tan lògiques com s’esperaven.

Cargando
No hay anuncios

Què és la disortografia?

La disortografia és la dificultat significativa que tenen alguns infants per adquirir les normes ortogràfiques i per utilitzar correctament el codi escrit de la seva llengua. Aquesta dificultat pot residir en l’associació entre so i grafia o bé en la integració de la normativa ortogràfica o els dos.

Cargando
No hay anuncios

Per a un diagnòstic de disortografia, el domini de l’ortografia ha de ser significativament inferior al nivell esperat per l’edat del nen, per la seva intel·ligència general i pel seu nivell escolar. A més, s’ha de tenir en compte que perquè hi hagi un trastorn de l’ortografia s’han d’excloure causes relacionades amb un ensenyament inadequat de l’ortografia, amb un dèficit auditiu, visual o neurològic i/o amb un trastorn de la lectura.

Cargando
No hay anuncios

Errors més freqüents

  • Tenir dificultats per associar el so d’una lletra amb la seva grafia.
  • Substituir una lletra per una altra ('capa'/'cada').
  • Ometre, afegir o invertir lletres, síl·labes o paraules.
  • Substituir lletres que se semblen com la 'm' i la lletra 'n' i la 'a' i la 'e'.
  • Confondre les lletres 'b'/'d' i 'b'/'p', que es diferencien per la seva posició a l’espai.
  • Canviar la lletra 'b' per la 'v', 'll' per la 'y' i la 'g' per la 'j'.
  • Realitzar una escriptura mirall.
  • Ometre la lletra 'h' perquè no té correspondència fonètica.
  • Realitzar unions de paraules, escriure 'lacasa' en lloc de 'la casa'; unir síl·labes pertanyents a paraules diferents ('aques tamoto' en lloc d’'aquesta moto') i/o separar les síl·labes dins d’una paraula ('sal tar' en lloc de 'saltar').
  • Fer errors referits a les normes ortogràfiques com l’accentuació i no respectar l’ús de les majúscules.
Cargando
No hay anuncios

Adaptacions

És important entendre que aquests infants necessiten i tenen el dret a unes adaptacions a l’aula per trobar-se en igualtat de condicions amb la resta de companys. Unes de les propostes d’adaptacions són les que presenta l’Associació Dislèxia i Família (DISFAM) resumides a continuació:

Cargando
No hay anuncios
  • Fer saber a l’alumne que tot l’equip docent posarà en marxa un pla d’actuació conjunt per afavorir el seu procés d’aprenentatge i posicionar-lo en igualtat de condicions en relació amb els seus companys.
  • Elaborar un taller de normalització per poder explicar a l’aula, d’una manera positiva, en què consisteix la disortografia amb l’objectiu d’empoderar l’alumne i poder treballar l’empatia amb la resta del grup, així com evitar malentesos i l’assetjament escolar.
  • Les adaptacions no significatives s’hauran de posar en marxa en totes les assignatures, independentment de si les aprova o no, i no esperar que fracassi.
  • Permetre la utilització de l’ordinador, a més de programes o aplicacions informàtiques específiques (lector, corrector ortogràfic, gravadora, traductor…)
  • Evitar la correcció en vermell i la correcció sistemàtica de totes les faltes d’ortografia.
  • Avaluar totes les tasques en funció del contingut.
  • Permetre la utilització del diccionari.
  • Evitar la còpia de la pissarra.
  • Potenciar una metodologia multisensorial a l’aula.
  • Treballar els diferents continguts de les matèries amb el suport de recursos audiovisuals.
  • Poder dur a terme dictats preparats.

Recomanacions

  • No se’ls ha de transmetre una excessiva preocupació per l’ortografia, però cal animar-los que escriguin cartes, històries i que participin tot ajudant-los amb aquelles paraules que tenen dificultats per escriure-les adequadament.
  • Cercar estratègies o trucs que facilitin la memorització d’aquelles paraules que els suposen una dificultat, per exemple, crear frases divertides, fer rimes, fer un dibuix relacionat amb la paraula, escriure-la en algun lloc on la vegi cada dia.
  • Associar l’ortografia a un altre tipus d’informació multisensorial per poder memoritzar-la com: Realitzar exercicis de discriminació – de sons i de formes gràfiques. Activitats de presa de consciència del so de manera aïllada, exercicis de lletrejar, de reconeixement i repetició de paraules amb dificultat i llargada creixent. Manipular i experimentar amb les lletres de les paraules problemàtiques mitjançant treballs manuals. Fer dictats en què l’infant, a banda d’escriure, ha de dir la paraula de manera oral i n’ha d’explicar el significat. Fer targetes amb aquelles paraules que comporten dificultats.
  • Fomentar la utilització del diccionari, per exemple, fer jocs de rapidesa en la recerca d’una paraula o demanar-los escriure frases amb paraules desconegudes per a ells.
  • Propiciar un ambient que afavoreixi la lectura d’un llibre, una revista, un diari com també utilitzar les noves tecnologies per fer activitats.
Cargando
No hay anuncios

Mari Mateu Carbó és psicòloga de Creix