Criatures 10/05/2021

Els adolescents ofereixen propostes a la nova realitat postpandèmia

355 joves participen en el Campus Virtual d’EduCaixa, 131 dels quals de centres escolars catalans

2 min
Amb aquesta iniciativa, els alumnes comencen treballant un repte a classe per acabar sent agents de canvi social

La setmana passada es va celebrar el Campus Virtual d’EduCaixa Challenge 2021, que va aplegar 355 estudiants i 78 docents d’arreu de l’estat espanyol i Portugal131 dels quals provinents d'escoles catalanes. Aquests nois i noies són els integrants dels 95 equips seleccionats d’entre els 985 que aquest any han presentat a la convocatòria dels Challenge projectes i anàlisis basats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i vinculats a la nova realitat ocasionada pel covid-19.

Els treballs s’han presentat a quatre categories dels Challenge:

  • Emprèn Challenge: Projectes basats en els ODS que tinguin en compte la nova realitat postpandèmia.
  • Big Data Challenge:  Dibuix i anàlisi de la corba de contagis del covid-19 basats en dades obertes.
  • Be Critical Challenge:  Anàlisi de l’impacte del covid-19 en l’àmbit de la publicitat, de l’entreteniment o de les tecnoaddiccions.
  • STEAM Challenge: Investigació sobre alimentació saludable en el context del covid-19.

De cadascuna de les categories s’han seleccionat 25 projectes (20 a l’STEAM Challenge).

En l’experiència virtual hi van participar els 95 equips seleccionats i va incloure xerrades inspiracionals, tallers, activitats lúdiques i treball en equip, i es van centrar a generar experiències d’aprenentatge vivencial, a entrenar competències transversals, a promoure valors i habilitats per a la vida, a facilitar processos i eines d’aprenentatge, i a fomentar la trobada i l’esperit de comunitat. L’objectiu últim del campus virtual era ajudar els equips a evolucionar i millorar les seves anàlisis i projectes. Per aconseguir-ho, cada equip va poder comptar amb un o una educoach de referència. Entre els formadors, coachs i ponents inspiracionals hi van ser Xavier Verdaguer, emprenedor i fundador d’Imagine Creativity Center; Alfonso Sánchez Moya, investigador postdoctoral a la Universitat de Harvard i expert en estudis del discurs; Rocío Vidal, La Gata de Schrödinger, youtuber sobre ciència i pensament crític; José Alfredo Martín, cofundador d’Apadrina un Olivo, i Sílvia Fernández, educadora social especialitzada en counseling, art i investigació clínica, fundadora de l’associació Arte Paliativo.

Campus Virtual EduCaixa Challenge 2021

Rosa María Martínez, principal responsable d’EduCaixa Challenge, va voler felicitar tots els participinats "i agrair-los tot l’esforç, la il·lusió i la creativitat amb què han aconseguit dissenyar projectes molt interessants i innovadors". En aquest sentit, els va animar "a aprofitar al màxim el campus virtual per continuar aprenent i treballant, amb la finalitat que les seves iniciatives arribin a ser catalitzadores de la transformació social que requereix la nova realitat en què estem entrant".

Premis

Els equips dels cinc projectes de cada Challenge (quatre en el cas de STEAM Challenge) més ben valorats pel jurat gaudiran, aquest mes de juliol, d’un viatge formatiu a Mallorca, en un espai segur i amb totes les mesures preventives necessàries. Aquestes persones es distribuiran en grups de 30 en tres expedicions diferents durant sis dies.

L’objectiu d’aquesta experiència és que els joves i els professors puguin viure experiències i ecosistemes del territori, conviure entre equips i celebrar aprenentatges. El propòsit final és compartit, en clau d’aprenentatge-servei. El resultat de la convocatòria es comunicarà a mitjans de maig.

Què és EduCaixa Challenge?

EduCaixa Challenge és una de les iniciatives estrella d’EduCaixa i contribueix a una educació de qualitat a partir de reptes en els quals l’alumnat i el professorat desenvolupen aprenentatges significatius, milloren les competències i s’aproximen a contextos professionals reals.

En aquesta edició, s’ha proposat als joves que plantegin propostes i solucions a la nova realitat que comencem a crear entre tots, des dels diferents àmbits temàtics desenvolupats en els programes. I sempre, amb un focus comú i transversal: aportar valor a la nostra societat empoderant-la com a agent per al canvi social.

stats