Criatures 22/08/2015

Un, dos i tres. Per jugar, per aprendre i per programar

B.v.
2 min
Un, dos i tres. Per jugar, per aprendre i per programar

Més enllà de la pantalla. Aquesta és la característica del sistema PlayOsmo, un joc que fomenta la intel·ligència i el pensament creatiu tot aprofitant les possibilitats que donen els jocs de l’iPad. A més, Osmo canvia la manera d’utilitzar el dispositiu a partir d’un sensor que detecta tots els moviments del jugador, per exemple, o els dibuixos que es fan en un paper, o fins i tot la distribució de les peces d’un puzle. El sensor tradueix a la pantalla en format virtual tot allò que els nens fan i desfan. Osmo combina clàssics com el Tangram i l’Scrabble amb jocs més moderns i interactius, tots pensats per jugar de manera individual o bé en grup.

Aquest sistema és només una de les moltes solucions -en format de joc- que ensenyen a desenvolupar als més petits diferents habilitats a partir de l’ús de la tecnologia. D’altres ajuden a programar i a desenvolupar per després aprofitar les aplicacions amb una finalitat lúdica i educativa. És el cas de Micro:Bit, un ordinador simple que ha desenvolupat al Regne Unit la BBC amb l’objectiu de portar-lo a les escoles perquè els alumnes britànics d’entre 11 i 12 anys aprenguin programació. Micro:Bit funciona amb Arduino o Raspberry Pi, i busca que els alumnes agafin un rol actiu dins el món de l’economia digital, per deixar de ser tan sols consumidors.

Per a grans i petits

Similar a Micro:Bit també hi ha el joc educatiu per a infants i adults Kano Kit, que va néixer amb l’esperit que tothom sigui capaç de crear tecnologia. Es tracta d’un ordinador que permet programar aplicacions informàtiques a partir de la intuïció. Els llibres de Kano estan dissenyats com si fossin manuals d’un joc de construcció, amb objectius concrets per als infants, que tan sols han de construir l’aparell a partir de les indicacions de les instruccions. Tot un joc, i alhora tot un repte.

Una altra eina que vincula tecnologia i comunicació per a joves és Jewelbots, un dispositiu que s’acaba de presentar. Són polseres programables per a adolescents que s’il·luminen quan els amics s’acosten, i envien missatges a través de Bluetooth. Més que joies, són una eina comunicativa que cada alumne pot programar al seu aire: depèn de les habilitats i els interessos de cadascú. Jewelbots fins i tot s’il·lumina per avisar que un programa concret de la televisió està a punt de començar.

stats