BarcelonaSi Hamlet visqués avui potser no es preguntaria sobre la vida i la mort, sinó sobre alguna cosa més quotidiana: ser influencer o ser una bona influència. Vivim en una època en què molts joves somien a ser influencers. En part és comprensible i fins i tot engrescador: tenir la capacitat d’influir en opinions, decisions o comportaments dels altres pot resultar molt atractiu. Somiar amb tenir repercussió no és el problema; el que importa és no perdre de vista dues preguntes essencials: què estic disposat a fer per aconseguir-ho? I quin impacte vull generar?
El miratge de la visibilitat sovint pesa més que el valor del que es comparteix. Això pot portar a confondre èxit amb aprovació externa, a la pèrdua d’autenticitat i a dependre d’un algoritme per sentir-se validat, amb el risc d’esgotament emocional.
Aquí és on l’educació emocional esdevé imprescindible. Desenvolupar competències com la consciència, la regulació emocional, l’empatia, el pensament crític o la resiliència no només ens ajuda a créixer personalment, sinó que ens permet decidir quin tipus d’influència volem exercir. Sense aquestes habilitats és fàcil acabar publicant per inèrcia, prioritzant likes per damunt del valor del missatge.
Persones referents
No n’hi ha prou amb ser un bon influencer: la veritable força rau en esdevenir una bona influència, i això només és possible si posem la dimensió humana i el bé comú al centre del nostre impacte. La diferència és abismal: podem limitar-nos a entretenir uns instants, o bé contribuir al fet que algú transformi la manera com es mira a si mateix, com es relaciona amb els altres i fins i tot amb el món.
És clar que no es tracta de generalitzar: es pot ser un bon influencer i, alhora, una bona influència. L’evidència la tenim en les persones referents que avui ens inspiren i promouen canvis positius a través de les xarxes.
La qüestió no seria, doncs, desanimar els joves a somiar amb ser influencers, sinó acompanyar-los perquè descobreixin que el seu valor no depèn d’un algoritme, sinó de la seva capacitat d’aportar alguna cosa genuïna i valuosa al món. I aquest és un procés que requereix un treball interior d’autoconeixement, paciència i constància.
La tecnologia canvia a un ritme vertiginós. Per això és urgent ajudar infants i joves a construir la seva pròpia brúixola, feta de valors sòlids com l’autenticitat, la responsabilitat, la humilitat o la solidaritat. Quan la temptació del like es faci forta, aquesta brúixola els recordarà que un bon influencer pot ser una inspiració passatgera, però una bona influència pot transformar-te de per vida.