Menjar bé per créixer millor

Gemma Ros

Jo no vull greixos trans a la meva dieta. I tu?

croissant Zoom

croissant

A mitjans d’aquest mes de juny, l'Agència Alimentària dels Estats Units (FDA) declarava que, basant-se en les evidències científiques actuals, les grasses trans no són segures i, per tant, donava un marge de 3 anys als fabricants per tal que les eliminin dels productes alimentaris. De fet, des de l’any 2006, els fabricants ja estan obligats a informar sobre la presència d’aquestes grasses parcialment hidrogenades a les etiquetes nutricionals dels productes, però ara la FDA encara va més enllà per intentar reduir-ne la quantitat que n’ingerim.

És una noticia excel·lent que segur que ajudarà a millorar la salut de molta gent, tot i que el més saludable seria que anéssim eliminant el consum d’aliments processats i tendíssim a menjar de manera més natural, amb independència de si contenen o no aquest tipus de greix.

Què són els greixos trans?

Són un tipus de greix que es forma quan s’afegeix hidrogen a l'oli vegetal per solidificar-lo. Per això s’anomenen greixos parcialment hidrogenats. Els fabricants d'aliments utilitzen aquests olis per millorar la textura, i el gust dels aliments i allargar-ne la data de caducitat.

Perquè són nocius per a la salut?

El consum de greix trans augmenta el nivell de colesterol LDL (el dolent) a la sang i incrementa el risc de desenvolupar malalties cardiovasculars perquè afavoreixen l’aparició de plaques d’ateroma a l’interior de les artèries.

On els trobem els greixos trans?

En podem trobar en molts aliments com galetes, brioxeria industrial, menjar preparat, pizzes congelades, masses refrigerades, crispetes per microones, mantegues vegetals, margarines...

La meva recomanació:

Mantenir el consum de greixos trans el més baix possible.

Per fer-ho, és bàsic seguir una dieta el més natural possible, a base de fruita, verdura, cereals integrals, carn, peix i ous, cuinar amb oli d’oliva en lloc de mantega i utilitzar tècniques de cocció que no afegeixin greix als aliments (al vapor, a la planxa, al forn...). En tot cas, si consumim algun aliment processat, acostumar-nos a llegir l'etiqueta d'informació nutricional per no consumir els que continguin greixos trans o parcialment hidrogenats.