Menjar bé per créixer millor

Gemma Ros

Les 9 coses que NO pots fer si vols que el teu fill mengi de tot

Aprendre a menjar de manera correcte, equilibrada, variada i saludable requereix un cert temps. Acostumar als nens a nous aliments, textures i sabors no sempre és senzill. És veritat que n’hi ha de molt menjadors que no tenen cap problema en tastar de tot, però d’altres són molt més reticents als canvis.

A la consulta venen molts pares i mares preocupats perquè el seu fill no menja i em pregunten què poden fer. Però comencem al revés. Què és el què no has de fer?

les 10 coses Zoom

les 10 coses

1.- Posar-te nerviós. Si el teu fill augmenta correctament de pes i té salut, no et preocupis. Només li cal aprendre a menjar bé. Gaudeix del seu aprenentatge sense estressar-te.

2.- Rebutjar la verdura, el peix o el llegum...Recorda que ets el seu exemple. Si el teu fill veu que tu no menges mai aquests aliments, no esperis que ell els vulgui provar.

3.- Tenir el rebost ple de brioxeria, galetes, snacks... Els nens mengen el què tenen a casa. Si no troben tot això quan van a obrir l’armari de la cuina, difícilment ho menjaran. Pensa que aquests aliments tan calòrics acostumen a treure la gana i potser després no voldrà el sopar. Evita que menjotegi entre hores.

4.- Menjar cada dia a una hora diferent. Els nens (i els adults) necessiten una certa regularitat alimentària. És bo que no passin més de 4 hores entre un àpat i l’altre. Procura establir un horari i un lloc de menjar fix. Al nostre estomac li agraden les rutines!

5.- Obligar-lo a menjar. Si el nen no vol menjar, retira-li el plat de taula al cap d’una mitja hora aproximadament. Fes-ho amb tranquil·litat, sense crits. Senzillament ja ha acabat i fins al proper àpat no ha de menjar res.

6.- Donar-li més quantitat de la necessària. Assegura’t que la mida de les racions és l’adequada per la seva edat. Potser el teu fill no menja tot el que té al plat perquè ja està tip.

7.- Cuinar sempre de la mateixa manera. Cal tenir imaginació, provar diferents textures, coccions, altres receptes. Si un nen no vol un aliment concret, no passar res, no el pressionis. Torna-ho a provar un altre dia cuinant-lo de manera diferent.

8.- Menjar en tensió. El nen ha d’aprendre a gaudir del moment de l’àpat. Relaxeu-vos i dediqueu temps a menjar tranquil·lament, parlar de com ha anat el dia, de com esteu. Per aconseguir-ho, és imprescindible tancar la tele, els mòbils, les tauletes... i centrar-vos en el què es teu fent.

9.- Fer que mengi abans que vosaltres. Cada casa és un món, i tothom es sap els seus horaris. En tot cas, seria molt interessant procurar menjar tots junts sempre que sigui possible. Compartir taula amb els adults és molt important per incorporar l’hàbit de menjar bé.

10.- No gaudir del seu aprenentatge. Acceptar nous gustos i textures no és fàcil, i el teu fill tot just n'està aprenent. Necessita la teva ajuda, però això no vol dir que hagi de ser un suplici. Us ho podeu passar molt bé!