Menjar bé per créixer millor

Gemma Ros

Què hem de posar a la cistella de la compra?

cistella de la compra Zoom

cistella de la compra

cistella de la compra

Una alimentació saludable és fonamental per mantenir un bon estat de salut, prevenir malalties i millorar el rendiment tant a nivell físic com intel·lectual. Per tal que sigui saludable, ha de ser equilibrada, variada i suficient, tenint en compte les necessitats concretes de cada persona (edat, sexe, activitat física, malalties...). Però, sabem quins aliments, com a norma general, hem de menjar per tal que sigui equilibrada? És a dir, què hem de posar a la cistella de la compra?

La piràmide alimentària ens serveix precisament per això, per ajudar-nos a seleccionar de manera adequada els aliments que hem de prendre a cada àpat.

A la part baixa de la piràmide, hi destaquen els aliments que són bàsics per a la nostra alimentació. Aquí hi trobem les fruites i verdures(n’hauríem de consumir 5 racions diàries i, per anar bé, fresques, de temporada i de proximitat). Assegura’t de tenir-ne en abundància i de diferents tipus per tal que el teu fill pugui escollir quina li ve més de gust.

D’altra banda, els cereals (pa, pasta, arròs) són els que aporten l’energia, però ens decantarem pels integrals, per tal que ens aportin tota la fibra i el seu valor nutritiu complet.

Els làctics també es recomana que es consumeixin diàriament, tot i que és convenient que siguin desnatats o semidesnatats.

A la base també hi trobem els greixos saludables. Hem de consumir oli d’oliva tant per cuinar com per amanir, i fruita seca sense sal.

Beu aigua. És la millor beguda, tant pels àpats com entre hores.

En canvi, al vèrtex de la piràmide hi ha aquells aliments que només hauríem de consumir de manera esporàdica (begudes ensucrades, embotits, carns greixoses, llaminadures, brioxeria, mantega). També és convenient reduir la sal, els sucres, els greixos d’origen animal i els aliments precuinats. Així doncs, aquests és millor que no els incloguis a la teva cistella. Recorda que si no vols que el teu fill mengi determinats aliments, la millor solució és no tenir-ne a casa.

Piràmide de l'alimentació saludable Zoom

Piràmide de l'alimentació saludable

Piràmide de l'alimentació saludable

Com a resum, quan anem a comprar hauríem de carregar la cistella d’aliments d’origen vegetal, fruites i hortalisses fresques i de producció local, llegums, patates, cereals integrals com el pa, l’arròs o la pasta, fruita seca i oli d’oliva. En menor quantitat, peix, carns magres, ous i làctics. I recordem carregar d’aigua per beure!