Adolescència 30/07/2016

Grumets per uns dies en una goleta del segle XIX

Alumnes de secundària participen en el programa educatiu Grumet Èxit, que els porta a fer la travessia entre Barcelona i Palamós a bord d’un vaixell.

Josep Pastells
5 min
Grumets per uns dies en una goleta del segle XIX

Potser no n’hi haurà cap que acabi sent mariner, però els cent alumnes barcelonins de tercer i quart d’ESO que enguany han participat en el programa educatiu Grumet Èxit probablement no oblidaran mai l’experiència d’integrar-se en la vida diària d’una embarcació a vela col·laborant amb la tripulació i fent servir el llenguatge de la gent de mar. A més d’aportar-los eines relacionades amb els continguts del currículum escolar, canviar l’aula de l’institut pel Far Barcelona, una goleta noruega del segle XIX, els ha permès entendre que el treball en equip és bàsic per “arribar a bon port”. Hissar veles, identificar les parts del vaixell, interpretar el litoral mentre es navega, participar de la vida a bord, investigar l’estat ambiental del mar... Aquestes activitats no només han contribuït a fer que els joves que deixar anar les amarres per embarcar-se en el Grumet Èxit hagin adquirit una gran quantitat d’aprenentatges a través de la navegació tradicional, sinó que també els han servit per conèixer-se millor a ells mateixos i fer uns quants amics.

El programa, que fins ara ha acostat la navegació a vela tradicional a 1.781 alumnes d’ESO, ha arribat aquest any a la desena edició i està impulsat pel Consorci d’Educació de Barcelona i el Consorci El Far. A partir del curs vinent, el Museu Marítim de Barcelona s’hi incorporarà en substitució del Consorci El Far.

Els beneficis de navegar a vela

A banda de l’estreta vinculació amb el mar, de l’aventura i el desafiament que suposa navegar a vela, i més concretament en una goleta, aquesta activitat proporciona nombrosos beneficis físics i mentals. Per començar, és un gran exercici de propiocepció, ja que des del moment en què pugem a un vaixell ens veiem obligats a compensar el balanceig per equilibrar el nostre cos. La humitat i salinitat de l’ambient, que afavoreixen l’intercanvi de gasos a nivell alveolar, i la necessitat de fer exercici físic són altres avantatges de la navegació a vela, que també genera un elevat nivell d’endorfines, ajuda a combatre l’estrès i estimula el descans nocturn.

A bord de la goleta, la tripulació s’encarrega d’impartir sessions de formació que inclouen tant aspectes teòrics com pràctics relacionats amb la navegació. Durant un trimestre, amb l’embarcació com a aula flotant, els alumnes aprenen conceptes relacionats amb el currículum escolar però aplicats a un context real: a més de participar en les feines diàries i en la vida al vaixell, col·laboren estretament amb la tripulació i aprofundeixen els coneixements que tenen del mar. Els aprenentatges teòrics a bord es complementen amb dues sessions llargues de navegació i, finalment, amb una prova d’avaluació. A més, durant la segona setmana de juliol, dues dotzenes de grumets van culminar el programa navegant amb el Far Barcelona entre Barcelona i Palamós.

PROGRAMA D’ÈXIT

Gairebé un mes abans, el 10 de juny, el Consorci va acollir la cloenda del curs 2015-2016 del Grumet Èxit, en un acte especial de celebració del desè aniversari del projecte. S’hi van reunir els cent alumnes dels deu instituts barcelonins que hi van participar, el seu professorat i els membres de la tripulació del Far Barcelona. Durant l’acte també es va lliurar a l’institut La Guineueta el premi al logotip guanyador del concurs convocat amb motiu del desè aniversari del programa.

“Enguany hem culminat el curs amb una navegació d’estiu a bord del Far Barcelona que ha permès consolidar els coneixements i capacitats adquirides anteriorment, a més de gaudir d’una experiència única”, explica Clara Balaguer, coordinadora territorial d’educació del Consorci d’Educació de Barcelona.

SORTIDA D’ESTIU

Aquesta navegació d’estiu va consistir a cobrir el recorregut de Barcelona a Palamós, del 4 al 8 de juliol, en dues etapes: Barcelona-Palamós i Palamós-Barcelona. Cada etapa comptava amb la participació d’una dotzena de grumets acompanyats d’un professor, una educadora del Consorci El Far i la tripulació de la goleta. “Per als alumnes és una experiència brutal, estan supercontents”, explicava Maria Àngels Herrera, educadora del Consorci El Far, poc abans que la primera tanda de grumets abandonés la goleta, ancorada al port de Palamós. “Avui és el seu últim dia i no volen marxar”, afegia. “Voldria quedar-me una setmana més, però no pot ser”, certificava Lucía Linares, de setze anys, alumna de l’institut Enric Borràs de Badalona. “No sabia què era, això del Grumet Èxit; de fet havia escollit un altre programa i quan em va tocar aquest al principi no em va agradar, però ara m’agrada més que els altres”, afegia. Per a ella, viure tres dies al Far Barcelona “és com un premi”. “Abans sortíem un cop a la setmana, però això és molt millor, entre altres motius perquè hem dormit al vaixell i hi hem conegut molta gent maca. A més, el temps ha acompanyat”, remarcar la Lucía.

“Per als alumnes és tota una experiència, molt diferent del que es fa cada dia a l’institut”, comentava la professora Sílvia Ortiz a bord del Far Barcelona. “Fa uns anys em va sorgir l’oportunitat de participar en aquest projecte i n’estic molt satisfeta. Els alumnes s’ho passen d’allò més bé. A més de navegar i veure com és la vida en una goleta, dormen a la cabina, es banyen, visiten el poble i el Museu de la Pesca... el temps els passa volant i quan se n’adonen ja han de tornar cap a casa”, afegia. “Ha estat molt bé. M’ha encantat venir aquí i compartir estones amb aquests companys”, assegurava Joan Alfonso Carol, de quinze anys, també alumne de l’institut Enric Borràs. “L’únic problema que he tingut és que les mans m’han quedat dures de tant pujar caps. No duc guants i volia fer-ho amb un tros de drap, però m’han dit que era millor que no. En tot cas, he après moltes coses”, destacava. “Contínuament fem coses”, assenyalava Xavi Ges, patró de l’embarcació.

Els grumets es dividien en tres grups que feien guàrdies. El primer, situat al pont, aprenia a pilotar, a anotar observacions al quadern de bitàcola i a entendre la carta nàutica. El segon grup estava a coberta i s’encarregava d’hissar i arriar veles, a més d’ocupar-se del manteniment de la goleta, mentre el tercer descansava. “L’objectiu és que sàpiguen com funciona tot i descobreixin que el treball en equip és una condició indispensable de la vida a bord. Entre tots s’encarreguen de la neteja i l’ordre del vaixell, i també ajuden el cuiner a parar taula, a fregar plats i tot el que convingui”, apuntava Ges. Sotmesos a rotacions, els alumnes feien tres àpats diaris. “M’ha encantat. Ja havia navegat alguna vegada, però aquest cop ha sigut diferent”, confessava Hongfeng, alumne de setze anys de l’institut Josep Comas de Barcelona.

La vida a bord fomenta la solidaritat i proporciona anècdotes que trigaran a oblidar-se. “No parem de riure pensant en la monja”, explicava Lucía Torres, alumna de quinze anys de l’institut Josep Coma. Un company seu, en Víctor, va veure una pel·lícula de por que hi sortia una monja. “Ens ho va explicar i una nit que estàvem estirats a coberta, tot fosc, de sobte va allargar la cama i, quan va tocar un cap, va començar a cridar: La monja, la monja! I tots rèiem”. “Quan vigiles el vaixell de nit sempre apareixen figures estranyes”, va afegir enriolat Xavi Ges.

Una goleta noruega del 1874

El Far Barcelona és una goleta de vuit veles d’origen noruec que va ser construïda l’any 1874 i va ser restaurada durant deu anys a la drassana del Consorci El Far, al port de Barcelona. La restauració, relacionada amb un projecte de formació professional en els treballs del mar, es va dur a terme respectant el disseny original del vaixell, però adequant-lo a les noves tecnologies, incorporant-hi els últims avenços en comunicació, informàtica i seguretat. Quan no esta navegant, la goleta pot visitar-se al Moll de la Fusta. En els seus inicis, aquesta embarcació es dedicava a la pesca, a la caça de foques i al transport de viatgers.

stats