Tribuna oberta
Adolescència 30/12/2020

El projecte de vida

La vida adulta d’un adolescent pot dependre del que decideixi i faci de jove

Jesús Blanquet
5 min
Pautes per ajudar els adolescentes a definir el seu projecte de vida

A l’últim tram de l’adolescència sorgeix la conveniència i la necessitat de fer-se un projecte de vida que doni forma a les expectatives personals, professionals, socials, etc. És en aquesta edat quan l’inconformisme forma part de l’ADN dels adolescents i tenen empenta, il·lusió i creativitat. Això fa que sigui un bon moment per plantejar-se un projecte de vida. La vida adulta d’un adolescent pot dependre, en algun mesura, del que decideixi i faci de jove.

Si bé un projecte de vida ha de contenir una certa dosi d’utopia, no s’ha de convertir en una fantasia allunyada de tota possibilitat de fer-se realitat. S’ha de tenir en compte que el projecte ha d’estar estretament lligat a la seva realitat personal i a la de l’entorn en què viu. El resultat final tindrà a veure amb la il·lusió i la tenacitat que hi posi per aconseguir-ho, i a la fidelitat amb els compromisos que s’hagi fixat. Una bona part del projecte vital es materialitza a través de l’elecció d’uns estudis, un ofici o una professió, la qual cosa fa que sigui molt important l’orientació escolar i professional que rebi dels pares i de l’escola, especialment en els cursos en què hagi de prendre una decisió en aquest sentit.

El projecte de vida, que pot ser tan variat com el nombre de persones que se’l plantegin, s’ha de basar, per començar, en aconseguir una premissa fonamental que és ser persona i, a partir d’aquí, amb aquesta base sòlida, construir el seu projecte segons els seus interessos, valors, capacitats, realitat personal i social, il·lusions, expectatives, etc.

Ser persona és, entre altres coses, ser responsable, respectuós, dialogant, digne de confiança, accessible a tothom, optimista, solidari... Si s’aconsegueix aquest perfil com a persona, ja es té molt camí recorregut. Ara només queda completar el projecte amb les expectatives professionals, personals i socials.

Si els pares que teniu fills adolescents els voleu ajudar en aquest aspecte, us proposem un qüestionari que us ajudarà a reflexionar plegats sobre el tema. L’escola ho farà mitjançant el seu programa d’orientació a les tutories i del psicopedagog al gabinet d’orientació.

Punt de reflexió

Punt de reflexióPensa en quin serà el teu projecte de vida tenint en compte les respostes que et donis a partir de les següents pistes per a la reflexió.

Què vull ser?

Què vull aconseguir?

Com vull que sigui la meva vida?

Quins valors són irrenunciables en la meva vida?

Tinc algun model de persona per imitar?

Soc conscient de les meves capacitats?

Conec les meves limitacions?

Quines són les prioritats en la meva vida? Ser un bon professional? Ser una bona persona? Formar una família? Tenir molts diners, fama, prestigi...? Ser una persona altruista, dedicada a ajudar els altres? Ser una persona compromesa socialment?

Ara fes un esforç d’imaginació i dissenya el perfil de la persona que podries ser d’aquí a uns deu o dotze anys, que és quan, aproximadament, s’hauria de materialitzar aquest projecte. Probablement et veuràs reflectit en una combinació d’algunes de les característiques que t’apuntem a continuació.

Hauràs estudiat una carrera

No podràs comprar-te un habitatge

Hauràs après un ofici

Tindràs una hipoteca que et condicionarà molt

Tindràs una feina

Tindràs aquell cotxe que t’agrada tant

Estaràs sense feina

Els teus interessos hauran canviat molt

Viuràs amb els teus pares

Et sentiràs satisfet de la teva trajectòria vital

T’hauràs independitzat

Estaràs frustrat perquè els teus somnis no s’hauran complert

Estaràs casat

Tindràs inquietuds polítiques

Viuràs en parella

Tindràs inquietuds religioses

Tindràs fills

Tindràs inquietuds socials

T’hauràs separat

Seguiràs mantenint el teu aspecte juvenil

Tindràs un aspecte una mica diferent, més adult

Hauràs volgut canviar la teva imatge física

Continuaràs vestint tan a la moda com sempre

Vestiràs de forma més convencional, per la feina

T'hauràs comprat un habitatge

etc.

Jesús Blanquet és pedagog

stats