Com fer que infants i joves llegeixin
Una de les claus a l’hora de fomentar la lectura és donar valor al llibre i, per exemple, deixar de reutilitzar o socialitzar els llibres de lectura als centres educatius
BarcelonaNo és la primera vegada que escric un article per provar de respondre a la gran pregunta: com fomentar la lectura entre infants i joves, però ara mateix el context ha canviat. O ha canviat encara més. La irrupció del ChatGPT i l’ús de la intel·ligència artificial (IA) en contextos educatius ens obliga com a societat a revisar què fem i què cal fer perquè la IA no se’ns mengi, perquè sigui un guany i no un tsunami que se’ns emporti.
Ara mateix la necessitat de fomentar la lectura és urgent. Som una societat digital que demana destriar el gra de la palla i la lectura és la porta d’entrada bàsica per a la creació d’un pensament crític. Tal com escrivia l’historiador Yuval Noah Harari en aquest diari en un article on alertava dels perills de com s’està implementant la intel·ligència artificial, "el llenguatge és el sistema operatiu de la cultura humana". Perquè la lectura (i la resta de disciplines humanístiques), lluny de ser una distracció, dona sentit al que som: éssers humans. Però per dominar el llenguatge ens cal poder llegir en profunditat, llegir de tot, llegir i contrastar, llegir i continuar tenint ganes de llegir.
Però com ho podem fer? Sols, impossible. La lectura és una taula que se sosté amb quatre potes: la família, l’escola, la societat i les institucions. I aquestes quatre potes poden remar juntes o es poden boicotejar. Si a casa faig bona feina però a l’escola la lectura és un avorriment i no es combat el baix nivell de comprensió lectora, és difícil. Si a casa i a l’escola fem bona feina però els infants i joves veuen que el llibre a la societat no val res, també és difícil. Si les institucions no fan el que han de fer, també costarà que ens en sortim.
Donar valor al llibre
Per fomentar la lectura cal valor i passió. Valor perquè cal coratge per remar a la contra. I perquè una de les claus a l’hora de fomentar la lectura és donar valor al llibre. A la feina d’escriure, publicar i vendre llibres. Donar valor és veure la compra d’un llibre com una inversió i no com una despesa, i, per exemple, deixar de reutilitzar o socialitzar els llibres de lectura als centres educatius. Amb aquesta pràctica estem donant un missatge contradictori: m’importa la lectura però no m’hi gasto ni un ral i els infants i joves, que no són ximples, detecten al moment la incoherència del missatge i comprenen que el llibre no és un objecte desitjable. La socialització del llibre literari té molts inconvenients, un d’ells és incrementar la bretxa cultural. A les cases on abans, com a mínim, hi entraven els llibres de l’escola i l’institut ara ni aquests hi entren.
L’altre gran problema és impedir que els autors ens hi puguem guanyar la vida. Especialment aquells que escrivim en català i especialment les dones, que sempre tenim més dificultat per conciliar vida i escriptura. Si volem literatura en català de qualitat, invertim-hi. Calen ajudes per a les famílies que no poden adquirir llibres per a la biblioteca personal. Cal que el cànon bibliotecari que rebem els autors pels nostres llibres prestats sigui just perquè ara és irrisori. Cal que les famílies entrin a les llibreries abans i després de Sant Jordi. I també a les biblioteques. Cal que entre tots fem dels llibres objectes de desig. Cal que els llibres ocupin un espai normalitzat als mitjans de comunicació, sobretot la literatura infantil i juvenil, el fonament de qualsevol literatura que es vulgui potent.
I després hi ha la passió. La passió lectora s’encomana. Com a pares i mares, com a docents, com a prescriptors, aquest és el nostre paper fonamental: llegir, comentar, recomanar, encomanar la passió pels llibres. A casa llegiu, busqueu qui us pugui recomanar bons llibres (a llibreries i biblioteques amb seccions especialitzades, a les xarxes, arreu), compreu llibres, agafeu-los en préstec, regaleu-los, comenteu-los. A l’escola, situeu la lectura i l’escriptura al centre del currículum, fomenteu la biblioteca personal i connecteu els llibres amb la vida dels alumnes. Al carrer i a les institucions, aposteu pel llibre de manera radical i diferent. Llegim, comprem llibres, celebrem la nostra literatura i també la que ens arriba de fora. Celebrem Sant Jordi avui, demà i tots els dies de l’any.